استفاده دائمی از قرص های ضد بارداری سبب افسردگی می شود

میلیون ها زن در سراسر دنیا از قرص های ضد بارداری که بر پایه ایجاد تغییرات هورمونی در بدن آن ها عمل می کند، استفاده می کنند که این موضوع می تواند عوارضی برای آن ها در پی داشته باشد. از مدت ها پیش در بررسی های انجام شده، پژوهشگران به تاثیرات منفی این قرص ها بر روحیات افراد پی برده بودند.

میزان افسردگی در زنانی که برای پیشگیری از بارداری از قرص های ترکیبی پروژسترون استفاده کرده بودند به مراتب بیشتر بوده و به 34 درصد افزایش پیدا می کند و این زنان عموما در هنگام مراجعه به پزشکان اعصاب ، داروهای ضد افسردگی دریافت کرده اند.

 به تازگی تیمی از پژوهشگران در دانمارک به طور دقیق و علمی به بررسی میزان تاثیرات فوق الذکر روی زنان پرداخته اند که این مطالعات شامل ثبت اطلاعات پزشکی و شرایط روحی یک میلیون زن مشارکت کننده در این پروژه بود. این اطلاعات از سال 2000 تا 2013 جمع آوری شده و پس از آن مطالعات مرتبط با یافته های مورد نظر آغاز شد.  در این مطالعات مشخص شد زنانی که از قرص های ضد بارداری ترکیبی به طور دائم استفاده می کنند به میزان 23 درصد بیشتر از سایر زنان در خطر ظهور افسردگی بوده و این موضوع به ویژه در شش ماه نخست مصرف این قرص ها مشاهده می شود.

از سوی دیگر پژوهشگران بر اساس یافته های فوق دریافتند میزان افسردگی در زنانی که برای پیشگیری از بارداری از قرص های ترکیبی پروژسترون استفاده کرده بودند به مراتب بیشتر بوده و به 34 درصد افزایش پیدا می کند و این زنان عموما در هنگام مراجعه به پزشکان اعصاب ، داروهای ضد افسردگی دریافت کرده اند.

در بخش دیگری از این مطالعات؛  پژوهشگران به بررسی تاثیرات روحی  انواع دیگر پیشگیری پرداخته و دریافتند که بروز علائم افسردگی در بین زنانی که از روش های ایمپلنت ضد بارداری استفاده می کنند نیز به طرز معناداری افزایش پیدا می کند. کارشناسان به منظور کاهش تاثیرات نامطلوب فوق الذکر، توصیه می کنند که از روش های پیشگیری از بارداری مختلف به صورت دوره ای استفاده شود.

از دیگر یافته های این تیم پژوهشی، کشف وجود ارتباط بین سن مصرف این قرص ها و افزایش احتمال افسردگی بود که بر این اساس هر چه سن زنان در هنگام استفاده از این قرص ها کمتر باشد؛ احتمال بروز افسردگی در آن ها بیشتر خواهد بود.

اوجویند لیدگارد ، سرپرست این تیم پژوهشی درباره یافته های این مطالعات اعلام کرد: به طور کلی زنان در برابر افسردگی بسیار آسیب پذیر تر از مردان بوده و احتمال بروز افسردگی در زنان به میزان دو برابر بیش از مردان است. در این میان برخی عوامل مانند مصرف دائمی قرص های ضد بارداری، می تواند این موضوع را تشدید کند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی انجمن پزشکی آمریکا – روانپزشکی  یا Journal of the American Medical Association (JAMA) Psychiatry  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا