ممنوعیت آزمایش لوازم آرایشی روی حیوانات

در این قانون جدید هر نوع استفاده از حیوانات برای انجام آزمایش های مربوط به تولید محصولات آرایشی و زیبائی ممنوع شده و همچنین خرید و فروش و استفاده از محصولات شرکت هایی که در خارج از اتحادیه اروپا اقدام به انجام آزمایش روی حیوانات می کنند نیز ممنوع اعلام شده است.

گفتنی است این موضوع در پی اقدامات اخیر حمایتی اتحادیه اروپا از حیوانات در راستای ممنوعیت انجام آزمایش های بی مورد روی آن ها است که عموما با زجر و آسیب دیدگی  و مرگ همراه با درد در این حیوانات همراه می شود.

گفتنی است این موضوع در پی اقدامات اخیر حمایتی اتحادیه اروپا از حیوانات در راستای ممنوعیت انجام آزمایش های بی مورد روی ان ها است که عموما همراه با زجر و اسیب دیدگی  و مرگ همراه با درد در این حیوانات می شود.

استفاده از حیوانات در انجام پژوهش های آزمایشگاهی همواره با اعتراضات مختلفی از سوی مراکز حمایت از حقوق حیوانات رو به رو بوده و از سوی دیگر با توجه به لزوم انجام آزمایش قطعی تاثیر مواد شیمیائی و داروئی و روش های جدید درمانی و شناسائی خطرات جانبی و تاثیرات آن بر بدن موجودات زنده پیش از استفاده روی انسان؛ راه دیگری وجود نداشته و دانشمندان مجبور به انجام برخی آزمایش ها روی حیوانات هستند. در این میان تلاش گروهی از پژوهشگران بر کاهش تعداد آزمایش های فوق و افزایش نتیجه گیری از این مطالعات است.

چندی پیش در قانونی مشابه، به واحدهای پژوهشی و آزمایشگاهی اتحادیه اروپا ابلاغ شده بود که باید در حد امکان از انجام آزمایش های بی مورد روی حیوانات خودداری کنند. این قانون با توجه به این موضوع که یکی از مهمترین مراحل انجام آزمایش های پزشکی و پژوهش علمی در حوزه های مختلف علوم زیستی و داروئی، انجام آزمایش روی حیوانات ازمایشگاهی مانند موش ها، خوکچه های هندی؛ خرگوش ؛ میمون ها و …  است ، طراحی شده و در آن بر خلاف منع استفاده از حیوانات در حوزه تولید لوازم آرایشی، انجام آزمایش روی حیوانات در زمینه پژوهش های علمی و داروئی ممنوع اعلام نشده است بلکه پژوهشگران موظف به کاهش انجام این آزمایش ها و لغو آزمایش های بی مورد روی حیوانات شده اند.

منبع: ansa