منافع اقتصادی پناهندگان برای کشورهای میزبان

تعداد پناهجویان در جهان به سرعت در حال افزایش است. در سال 2015 بالغ بر 15.1 میلیون نفر از مردم سوریه و دیگر مناطق جهان بدلیل جنگ و بلایای طبیعی بی خانمان شدند. براساس گزارش کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، این میزان بالاترین نرخ در 20 سال گذشته محسوب می شود.

باوجود اینکه پناهندگان، بار اقتصادی زیادی به کشورهای میزبان تحمیل می کنند، اما در عین حال، حضور آنها با مزایای اقتصادی برای کشور میزبان همراه است.

پناهندگانی که کمک های حمایتی – بویژه کمک مالی دریافت می کنند، می توانند به تقویت اقتصاد کشور میزبان کمک کنند.   

نتایج مطالعه اخیر که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در دیویس (UC Davis) با همکاری برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد انجام شد نشان می دهد، پناهندگانی که کمک های حمایتی – بویژه کمک مالی دریافت می کنند، می توانند به تقویت اقتصاد کشور میزبان کمک کنند.   

در این مطالعه، تأثیرات اقتصادی حضور پناهندگان در سه کمپ روآندا – مخصوص پناهندگان کنگو – مورد بررسی قرار گرفت.

پناهندگان ساکن در دو اردوگاه، از کمک های حمایتی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد به شکل کمک نقدی بهره مند بودند و ساکنان اردوگاه سوم، همان میزان کمک را به شکل غذا دریافت می کردند.

با استفاده از روش های مدلسازی اقتصادی، تأثیر حضور پناهندگان بر اقتصاد کشور میزبان در داخل شعاع 10 کیلومتری از این سه اردوگاه محاسبه شد.

تأثیر کمک های نقدی بر اقتصاد محلی

هر پناهنده بزرگسال ساکن دو اردوگاه، سالانه به ترتیب رقم 120 و 126 دلار کمک نقدی دریافت می کردند. مبادلات میان پناهندگان با کسب و کارهای محلی (در اطراف اردوگاه) شامل خرید و فروش کالا و ارائه خدمات خارج از محیط اردوگاه بود.

در نهایت، داد و ستد پناهندگان دو اردوگاه به ترتیب 204 و 253 دلار بر اقتصاد محلی تأثیر مثبت داشت که افزایش 63 و 96 درصدی را نشان می دهد؛ همچنین 17.3 درصد فروشندگان در محدوده شعاع 10 کیلومتری اعلام کردند که مشتریان اصلی آنها، پناهندگان ساکن دو اردوگاه هستند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، کمک مالی به پناهندگان از تأثیر مثبت بیشتری بر اقتصاد کشور میزبان – به نسبت دریافت کمک غذایی – برخوردار است.

تأثیر اقتصادی کمتر کمک های غذایی

در اردوگاه سوم، پناهندگان سهمیه ذرت، لوبیا، روغن و نمک دریافت می کردند. بررسی ها نشان داد، 89 درصد پناهندگان بخش یا تمام سهمیه غذایی خود را به قیمت یک پنجم ارزش واقعی آن و حتی کمتر از قیمت خرده فروشی های محلی، در خارج از اردوگاه می فروختند.

از این طریق، امکان خرید مواد غذایی مختلف برای پناهندگان فراهم شده و در عین حال، عرضه محلی مواد غذایی و رقابت بین فروشندگان برای عرضه محصولات ارزان قیمت تر برای پناهندگان افزایش یافت.

در نهایت، پناهندگان دریافت کننده کمک های غذایی تنها 145 دلار بر اقتصاد محلی تأثیر مثبت داشتند؛ درحالیکه این میزان در دو اردوگاه دیگر به ترتیب 204 و 253 دلار بود.

ادوارد تیلور، نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می کند: اگرچه پناهندگان مجبور به مهاجرت اجباری شده اند و اغلب در شرایط نامساعدی زندگی می کنند، اما همچنان می توانند مولد بوده و با اقتصاد کشور میزبان تعامل مثبت داشته باشند.

با افزایش میزان کمک های حمایتی (کمک نقدی) به پناهجویان، منافع اقتصادی ناشی از حضور آنها برای کشور میزبان نیز بیشتر می شود.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا