سالروز پیدایش سینمای ناطق

فیلم روایتگر زندگی پسری است که با علاقه اش به خواندن بر ضد ارزش های خانواده سنتی یهودی خود بر می خیزد و از سوی آنان طرد می شود. پسر سال ها بعد به عنوان خواننده جازی موفق و مشهور به شهر باز می‌گردد اما تعارضات او با خاندان، سنت و خانواده اش همچنان ادامه دارد. «خواننده جاز» را به عنوان آغازگر عصر فیلم های ناطق می شناسند که بر دوران فیلم های صامت پایان داد.

برادران وارنر

کمپانی برداران وارنر یکی از قدیمی ترین و بزرگترین کمپانی های فیلمسازی جهان است. استودیویی پرآوازه که به ده ها زیر شاخه در حوزه سرگرمی منشعب شده است. استودیوی برادران وارنر پیشگام تولید فیلم های صدادار و ناطق در جهان است، اما این عنوان به سادگی به دست نیامد. داستانی که خود ماجرایی معروف در هالیوود است و به تنهایی یک داستان ملودرام سینمایی به حساب می آید.

از همان روزهای آغازین ابداع تکنیک های ضبط و پخش صدا در سالن های سینما یکی از برادران کوچکتر – ساموئل وارنر – شیفته این قابلیت جدید شد و در تلاش بود تا با همراه کردن برادران بزرگتر و مذاکره با شرکت های مهندسی صدا راهی برای افزودن این سرگرمی جدید به تولیدات کمپانی پیدا کند، اما این ایده یک مخالف سرسخت داشت و او کسی نبود جز برادر ارشد و تصمیم‌گیر اصلی کمپانی؛ هری وارنر.جمله بسیار معروفی از هری وارنر در مخالفت با فیلم های ناطق در تاریخ وجود دارد که «کدام احمقی می خواهد صدای بازیگران را بشنود!؟»ساموئل اما دلسرد نشد و همچنان سرسختانه بر ایده خود پافشاری کرد تا در نهایت برادران بزرگتر و مخصوصا «هری» علی رغم میل خود با خواسته او موافقت کردند. با این همه هیچکدام از برادران وارنر در افتتاح فیلم خواننده جاز به عنوان نخستین فیلم ناطق جهان حضور نداشتند.؛ چرا که تنها یک روز پیش از نمایش رسمی فیلم، ساموئل وارنر – برادری که بیشترین پافشاری را برای ورود به دنیای سینمای ناطق داشت – بر اثر عفونت سینوزیت درگذشت و در حسرت دیدن محقق شدن رویای خود ماند و شیرینی این موفقیت را در کام برادران خود تلخ کرد.

نوار صوتی فیلم؛ فقط 281کلمه

آلن كراسلند كارگردان و ال جالسون ، ستاره بزرگ آن روزگار نقش اول فیلم خواننده جاز، نخستین فیلم ناطق تاریخ سینمای جهان و مدت اين فيلم يك ساعت و 30 دقيقه بود. با وجود این‌که در نوار صوتي فيلم فقط 281 كلمه بود اما اين فيلم به عنوان نخستين فيلم ناطق نام خود را در تاريخ سينما جاودان كرد.

صداي فيلم روي يك صفحه با سيستم ويتافون ضبط شده بود و در كنار تصاوير پخش مي شد.آلن كراسلند براي صحنه هاي خارجي فيلم كه در محله هاي لاور ايست سايد ، هستر استريت و اورشارد استريت نيويورك فيلم برداري شدند دوربين هاي فيلم برداري را كه در آن دوران بسيار بزرگ بودند، به شيوه اي ماهرانه پنهان كرد تا ساكنان اين محله ها متوجه دوربين ها نشوند و رفتار عادي روزمره خود را داشته باشند. صحنه‌هاي داخلي در استوديوهاي وارنر فيلم برداري شدند. خواننده جز برای «داریل زانوک» به عنوان تهیه کننده جایزه اسکار ویژه ای به ارمغان آورد و با بودجه ۴۰۰ هزار دلاری بیش از ۷ میلیون دلار فروش کرد و کمپانی برادران وارنر را از پیچی خطرناک عبور داد.

 

مهرداد نصرتی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا