اعتیاد به مسکن ها ؛ آفت خاموش سلامت بشر

به اعتقاد پژوهشگران، سوء مصرف مسکن های شبه مخدر یک مشکل جدی در روند درمان بیماران در بسیاری از نقاط دنیا محسوب می شود.  درمان با متادون یکی از شایع ترین روش های درمان است. محققان در این رابطه اذعان داشتند تقریبا نیمی از بیماران به سوء مصرف مسکن های شبه مخدر در دوران و یا پس از درمان با متادون، ادامه می دهند.

اگر پژوهشگران می دانستند کدام یک از بیماران مصرف کننده متادون در معرض خطر بالای مصرف مجدد مسکن های شبه مخدر هستند، قادر بودند روند  درمان را بهبود بخشیده یا متناسب با بیمار تغییر دهند.

مسکن های شبه مخدر شامل داروهایی از قبیل اکسی کونتین، پرکوست و ویکودین هستند. نویسنده اصلی این پژوهش دکتر زینا سامان در توضیح مورد فوق می گوید: اگر پژوهشگران می دانستند کدام یک از بیماران مصرف کننده متادون در معرض خطر بالای مصرف مجدد مسکن های شبه مخدر هستند، قادر بودند روند  درمان را بهبود بخشیده یا متناسب با بیمار تغییر دهند. زینا سامان استادیار رشته روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو است. وی در این خصوص اضافه کرد: همچنین، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند درمان های تهاجمی تری نسبت به افراد در معرض خطر بالا داشته باشند. این تحقیق روی 250 بزرگسال از انتاریو که به طور متوسط چهار سال تحت درمان متادون بوده اند، انجام گرفت. محققان دریافتند که مصرف دوباره در میان گروه های خاصی از بیماران شایع تر بود. احتمال مصرف مجدد در میان مصرف کنندگان داروهای تزریقی بیش از دو برابر نسبت کسانی است که دارو تزریق نکرده اند.

این مطالعات همچنین  نشان داد 10 درصد خطر افزایش مصرف دوباره در زندگی آینده بیمار به ازای هر سال نسبت به اولین باری که فرد به سوء مصرف داروهای شبه افیونی روی آورده، وجود دارد. علاوه بر موارد فوق ، محققان دریافتند 7 درصد خطر افزایش مصرف مجدد برای هر روز که بیماران از داروهای آرام بخش در ماه گذشته استفاده کرده اند، وجود دارد. با این حال، این بررسی میگوید: حداقل یک عامل محافظت کننده بود. محققان دریافتند که خطر افزایش مصرف مجدد  در بیماران مسن تر بسیار کمتر است.

یافته های حاصل از این پژوهش در مجله پژوهشی سوء مصرف مواد و درمان Substance Abuse Research and Treatment منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا