سیگار کشیدن مادران زندگی فرزندان را تهدید می کند

آنها متوجه شده اند سیگار کشیدن مادران بر روی هورمون های استرس و توان قدرتی نوزادان تاثیر می گذارد،تحقیقات نشان می دهد نوزدانی که مادران آنها در دوران بارداری سیگار کشیده اند واکنش کمتری نسبت به استرس دارند و هورمون استرس در آنها پاسخ کمتری نسبت به محیط نشان می دهد،در واقع ژنی که در آنها این عامل را کنترل می کند دچار تغییر می شود.این تحقیق به همراه نتایج آن در مجله علمی psychoneuroendocrinology  به چاپ رسیده است.

تحقیقات نشان می دهد این کودکان نمی توانند در زندگی روزمره پاسخ هورمونی مناسبی نسبت به اتفاقات اطراف خود نشان دهند،زیرا از لحاظ قدرتی در سطح پایین تری قرار دارند و نیروی لازم برای برخورد با اتفاقات روزمره را ندارند.

دکتر Laura Stroud محقق اصلی این تحقیق می گوید:این عامل  وقتی خیلی مضر خواهد بود که کودکان در خانواده هایی متولد شوند که پدر و مادر فاقد مهارت و توایی لازم برای نگه داری و تربیت فرزند خود باشند.

آمار ملی سلامت در آمریکا نشان می دهد با وجود هشدارهایی که داده شده و خطراتی که وجود دارد،از هر ده زن باردار یکی از آنها در دوران بارداری سیگار می کشد.این آمار در میان مادارن جوان،فقیر و محروم خیلی بالاتر است.

آمار ملی سلامت در آمریکا نشان می دهد با وجود هشدارهایی که داده شده و خطراتی که وجود دارد،از هر ده زن باردار یکی از آنها در دوران بارداری سیگار می کشد.این آمار در میان مادارن جوان،فقیر و محروم خیلی بالاتر است.

نوزادانی که مادران سیگاری دارند خیلی کوچکتر و کم وزن تر از نوزدان نرمال هستند و اغلب پیش از موعد به دنیا می ایند،همچنین در معرض بیماری ها و عارضه های بیشتری قرار دارند.سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری باعث اختلالات بلند مدت رفتاری و فیزیکی فرزندان مانند آسم،رفتار های غیرمعمول و حتی اعتیاد به نیکوتین می شود.

یک احتمال وجود دارد که ژن های مربوط به نیرو و قدرت فرزندان بر اثر سیگار کشیدن مادر دچار تغییرات ژنتیکی می شوند.محققان برای یافتن این تاثیرات ، هرمون استرس را مورد بررسی قرار دادند،آنها همچنین تحقیقاتی روی جفت جنین انجام دادند زیرا جفت عضوی است که بدن مادر را به جنین منتقل می کند و می تواند عامل انتقال باشد.Stroudمشتاق یافتن تغییرات ژنتیکی و شیمیایی است که از طرق جفت یا DNA از مادر به نوزاد نتقل می شود.

دکترStroud تحقیقی روی جفت 100 زن باردار از طبقه کم درآمد و نمونه های نژادی و قومی متنوع انجام داد.او با مصاحبه هایی که با این زنان باردار ترتیب می داد سطح نیکوتین خون آنها را اندازه گیری می کرد،بعد از تولد نوزادان جفت ها جمع آوری شد و DNA آنها به منظور مشخص شدن تغییرات آنالیز شد،همچنین سطح کورتیزول نوزادان قبل و بعد از امتحانات رفتاری (مانند تست محرک های مختلف،تست رفلکس و مشاهده)،هفت بار در طول ماه اول زندگی اندازه گیری شد.

نتایج بدست آمده نشان داد نوزدانی که در معرض سیگار بودند دارای سطح کورتیزول پایین تری نسبت به نوزدانی هستند که در معرض سیگار قرار ندارند،همچنین هفت آزمون رفتار روی این نوزادان آزمایش شد که نشان داد واکنش های آنها نسبت به محرک های رفتاری نیز از حد نرمال پایین تر است.

Stroud در نتیجه تحقیق می گوید:این تغییرات به وجود آمده در هورمون ها و DNA می تواند عاملی برای اختلالات رفتاری،پرخاشگری،رفتار های پرخطر و اعتیاد فرزندان به نیکوتین در زندگی آینده آنها باشد.او امیدوار است مادران سیگاری با دانستن این خطرات در دوران بارداری سیگار را ترک کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا