ماموت ها چگونه منقرض شدند؟

تیمی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته دیرینه شناسی به سرپرستی دکتر دانیل فیشر Daniel Fisher مدیر موزه دیرینه شناسی دانشگاه میشیگان University of Michigan Museum of Paleontology در حال بررسی و مطالعه نحوه زندگی ؛ رشد ، تغذیه  ، تولید مثل و فواصل بین دوران آبستی ماموت ها هستند . این تیم پژوهشی در مطالعات خود از بقایای فسیل شده ماموت ها و عاج های این جانوران استفاده می کند .

در این تحقیقات ، میشائیل چرنی Michael Cherney به بررسی و آنالیز ترکیب ایزوتوپ های 15 ماموت که به بازه زمانی 40 هزار تا 10 هزار سال پیش تعلق دارند ، پرداخته است . این ماموت ها عمدتا در زمان مرگ بین 3 تا 12 سال سن داشتند . پژوهشگران برای بررسی دقیق تر نحوه زندگی ماموت ها ، اقدام به مطالعه این موضوع کردند که بچه ماموت ها تا چه سنی از شیر مادر تغذیه کرده و به والدین خود وابسته بودند .

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که شکار بی رویه و فشار ناشی از حضور انسان ها در پایان عصر یخبندان ، اصلی ترین دلیل انقراض ماموت ها محسوب می شود .

مطالعات پژوهشگران این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که در بازه زمانی 30 هزار سال پیش ، ماموت ها برای مدت سه سال ، فرزندان خود را با شیر تغذیه می کردند اما رفته رفته و با افزایش شکار این موجودات توسط انسان و بروز تغییرات آب و هوائی در دنیای باستان ، این فیل های منقرض شده ، ناگزیر به کاهش مدت زمان شیردهی فرزندان خود شده و آن ها را زودتر از شیر گرفتند .   

میشائیل چرنی در رابطه با اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات در یک نشست خبری اعلام کرد : " این تغییر شرایط و کاهش زمان شیر دهی به بچه ماموت ها نشانگر فشاری است که از سوی انسان ها بر این موجودات وارد می شده و بیانگر افزایش میزان شکار این جانوران است . به این ترتیب ، به نظر می رسد نظریات پیشین که بروز تغییرات آب و هوائی در دوران پایان عصر یخبندان را دلیل اصلی انقراض ماموت ها می دانسته ، نیازمند بازنگری بوده و باید اعتراف کنیم که شکار بی رویه این موجودات توسط انسان ها ، دلیل اصلی انقراض ماموت ها محسوب می شود . "

 

مترجم:احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا