دود سیگار برقی، حاوی رادیکال های آزاد خطرناک

هنوز مدت زیادی نیست که سیگار برقی به عنوان جایگزینی برای سیگار معمولی به بازار عرضه شده است. تاکنون مطالعات زیادی در مورد میزان زیان این نوع از سیگار در برابر سیگارهای سنتی به انجام رسده است. با این حال به خاطر نو بودن این پدیده، هنوز اثرات بلند مدت این نوع از سیگار مشخص نیست.

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز در مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیدند که سیکارهای برقی سبب آسیب به سیستم ایمنی موش های آزمایشگاهی می شوند و رادیکال های آزاد موجود در آنها همانند رادیکال های آزاد موجود در سیگارهای ساخته شده از برگ توتون است. با این حال تعداد رادیکال های آزاد موجود در سیگارهای برقی یک درصد کمتر از 100 تریلیون رادیکال آزاد موجود در سیگارهای معمولی است.

سیگارهای برقی در ابتدا به عنوان وسیله ای برای کمک به افراد سیگاری برای ترک مصرف دخانیات به بازار عرضه شدند، اما اکنون شاهد هستیم که نوجوانان در بسیاری از کشورهای دنیا به مصرف این نوع از سیگار به صورت تفریحی روی آورده اند.

یکی از نگرانی هایی که در این مطالعه جدید نیز به آن اشاره شده است اینکه سیگارهای برقی در ابتدا به عنوان وسیله ای برای کمک به افراد سیگاری برای ترک مصرف دخانیات به بازار عرضه شدند، اما اکنون شاهد هستیم که نوجوانان در بسیاری از کشورهای دنیا به مصرف این نوع از سیگار به صورت تفریحی روی آورده اند.

فروش سیگار برقی در سال 2013 در ایالات متحده حدود 1.7 میلیارد دلار بود. فروش این نوع سیگار از سال 2007 که مصرف آن قانونی و ازاد اعلام شد تاکنون افزایش زیادی یافته است. بسیاری از سیگاری هایی که دچار بیماری های دستگاه تنفسی هستند به مصرف این نوع از سیگار روی آورده اند.

در این مطالعه که بر روی موش ها به انجام رسید، این جانوران به دو گروه اصلی تقسیم شدند. یک گروه به مدت دو هفته در معرض استنشاق دود سیگار برقی قرار گرفت. سپس این دو گروه هر کدام به سه گروه تقسیم شدند و از طریق بینی، قطره ای شامل باکتری مسئول ایجاد ذات الریه و سینوزیت و نیز ویروس آنفولانزا A به بدن آنها وارد شد. این مطالعه نشان داد سیستم ایمنی بدن موش هایی که در معرض دود سیگار برقی قرار داشتند، به مراتب ضعیف شده تر شده بود.

نتایج این پژوهش در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا