خانواده، کلید احساس رضایت نوجوانان

به نظر می رسد دیدگاه نوجوانان و جوانان نسبت به جایگاه اجتماعی خانواده، نقش مهمتری نسبت به شغل والدین، میزان دارایی آنها و میزان تحصیلات آنها داشته باشد.

«کندایس اوجرز» استاد علوم روان شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین می گوید: میزان منابع مالی که کودک به آن دسترسی دارد یکی از مهمترین پیش نشانه های سلامت و دستیابی به فرصت های زندگی در آنهاست.

اوجرز در مطلبی در مجله این دانشگاه می نویسد: این یافته ها  نشان می دهد اینکه نوجوانان جایگاه خانواده خود را در بین خویشاوندان را چگونه می بینند اهمیت دارد. تصور از جایگاه اجتماعی یکی از پیش نشانه های خوب و اغلب معتبری است که نشان می دهد این نوجوانان در زمینه سلامت روحی و دستاوردهای اجتماعی چه جایگاهی خواهند داشت.

محققان برای این تحقیق، 2 هزار و دویست دوقلویی که در انگلیس و ولز در سال های 1994 تا 1995 به دنیا آمده بودند را مورد آزمایش قرار دادند.

این کودکان جایگاه خانوادگی خود را در سنین 12 و 18 سالگی ارزیابی کردند. تا اواخر دوره نوجوانی این باورها فارغ از درآمد خانواده، وضعیت سلامتی، تغذیه و آموزش کافی، با چگونگی عملکرد نوجوان ارتباط داشت. این الگو در سن 12 سالگی مشاهده نشد.

محققان همچنین دریافتند که دیدگاه دوقلوها همیشه مثل هم نیست. در سن 18 سالگی قل هایی که می گفتند جایگاه خانواده آنها بالا است احتمال ارتکاب جرم در آنها کمتر بود و اغلب بهتر درس می خواندند و کار پیدا می کردند یا آموزش می دیدند. این تحقیق همچنین نشان داد که این قل ها نسبت به خواهر یا برادر دوقلوی خود مشکلات روانی کمتری داشتند.

با این حال این محققان می گویند باید به این یافته ها با احتیاط برخورد شود زیرا عوامل دیگری هم هستند که می توانند بر نگرش کودکان نسبت به خانواده خود تاثیر بگذارند.

اوجرز می گوید: پرداختن به دیدگاه نوجوانان درباره جایگاه خود در اجتماع، به تنهایی نمی تواند با نابرابری های دیگر مقابله کند. اما هر چه شکاف بین ثروتمندان و دیگران افزایش یابد، راه حل های خلاقانه متمرکز بر عوامل اجتماعی و فردی مورد نیاز است تا به نوجوانان کمک کند بر موانع پیش بینی نشده بر سر راه فعالیت اجتماعی خود غلبه کنند و راه خود را از طریق نردبان اجتماع، رو به بالا طی کنند.

این گزارش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا