کد خبر : 9498 یکشنبه 24 خرداد 1394 - 08:17:46
مطالعه-ژنتیکی-توانائی-هضم-لاکتوز-در-انسان

مطالعه ژنتیکی توانائی هضم لاکتوز در انسان

سیناپرس: پژوهشگران در مطالعات ژنتیکی خود دریافتند که ساکنان باستانی اروپا در دوره برنز پس از تماس با مردم آسیای مرکزی و خاور میانه با فرهنگ مصرف شیر خام آشنا شده و رفته رفته قابلیت هضم آن را به دست آوردند .

پژوهش های جدید بر مبنای بررسی ژنتیکی و آنالیز ژنوم 101 نفر از ساکنان مناطق اروپا و آسیای مرکزی که در دوره برنز ( بازه زمانی میان 5 هزار تا 3 هزار سال پیش  ) زندگی می کردند نشان می دهد که در این دوره زمانی تغییرات گسترده ای در زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان ها رخ داده است که عمده ترین دلیل این تغییرات ، مهاجرت های گسترده در جوامع انسانی است .

در همین زمینه اسک ویلرسلف Eske Willerslev از پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی دانمارک Natural History Museum of Denmark اعلام کرد : " تغییرات فرهنگی در حقیقت بیشتر در پی مهاجرت و حرکت انسان ها رخ می دهد و این پدیده تنها در پی گسترش عقاید و ایده ها دیده نمی شود . "

شواهد و مدارک به دست آمده از این دوران نشان می دهد که در بازه زمانی پایان عصر برنز ، توانائی نوشیدن شیر خام در بین جوامع انسانی هنوز بسیار نادر بوده و این موضوع هنوز در بین ساکنان امروزی مناطق شمال اروپا مشاهده می شود .

مارتین سیکورا Martin Sikora از دیگر پزوهشگران این پروژه مطالعاتی و از محققان موزه مرکز ژئو ژنتیک museum’s Centre for GeoGenetics در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " پیش از این اعتقاد عمومی بر این بود که توانائی هضم لاکتوز موجود در شیر ، برای نخستین بار در بین مردم منطقه بالکان یا مناطق خاور میانه پدیدار شده و این موضوع در پی آغاز کشاورزی و دامداری در اواخر عصر حجر و دوران نوسنگی است ..... ما گمان می کنیم احتمالا فرهنگ و الگوی غذائی مصرف شیر خام در اروپا به وسیله چوپانان و گله داران موسوم به یامنایا Yamnaya که از قزاقستان نشات گرفته بودند ، معرفی شده است البته این الگوی غذائی مدت ها بعد از این رویداد در اروپا رایج شده است . "