تولید کاغذ ضد آب و تجزیه پذیر با بطری آب معدنی

سیناپرس: تولید کاغذ یکی از مهم ترین صنایع آسیب زا به محیط زیست به شمار می رود. تولید کاغذ معمولاً نیازمند قطع تعداد زیادی درخت و البته فرآیندی زمانبر و پرهزینه است. در این میان یک شرکت داشن بنیان مکزیکی موفق به طراحی شیوه ای برای تولید کاغذهای ضد آب، آن هم با استفاده از بطری های پلاستیکی PET شده است.

 

این شیوه 15 درصد از روش های معمول تولید کاغذ کم هزینه تر است و در آن از هیچ گونه مواد شیمیایی نظیر کلر و یا حتی آب استفاده نمی شود. با اینکه در حال حاضر برخی کشورهای جهان نظیر اسپانیا و تایوان از فرآیندهایی مشابه برای تولید کاغذهای معدنی (که با نام کاغذ پتا یا کاغذ سنگی هم از آنها نام برده می شود) استفاده می کنند، اما این شیوه جدید چهار برابر کم هزنیه تر از این روشها است. هدف از طراحی این شیوه، کاهش هزینه تولید کاغذ است. گفتنی است مکزیک در حال حاضر 700 هزار تن کاغذ در سال تولید می کند.

بررسی ها نشان می دهد که تولید یک تن کاغذ به شیوه ای سنتی تا 100 سال بر محیط زیست تاثیر مخرب دارد. تولید کاغذ معدنی با بهره گیری از 235 کیلوگرم پلت تهیه شده از بطری های پلاستیکی آب معدنی و نیز استفاده از  کربنات کلسیم و سنگ، می تواند به تولید یک تن کاغذ بیانجامد و در این میان نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک هم نیست.

کاغذ معدنی به مراتب مقاوم تر از کاغذهای معمولی است. این کاغذها ضد آب بوده و برای چاپ روی آنها، نیاز به مقدار کمی جوهر است. همچنین این کاغذها در برابر نور تجزیه می شوند.

در این شیوه جدید، ابتدا بطری های پلاستیکی با کربنات کلسیم ترکیب می شوند و پلت (دانه های ریز پلاستیکی) ایجاد می شود. سپس این مواد در دمای بیش از 100 درجه سانتی گراد قرار می گیرند تا تحت فشار به لایه های کاغذی تبدیل می شوند. این کاغذ در طی شش ماه تجزیه می شود. یکی از اصلی ترین معایب این کاغذ در این است که نمی توان از ژل جوهر بر روی آن استفاده کرد، زیرا این ژل دارای الکل است و با این کاغذ واکنش می دهد.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا