بررسی انشعاب سگ ها از گرگ بر پایه مطالعات ژنتیکی

کد خبر : 8133 یکشنبه 03 خرداد 1394 - 10:17:20

بررسی های جدید ژنتیکی توسط تیمی از پژوهشگران بین المللی نشان دهنده وجود تشابه ژنتیکی بین گرگ های باستانی و نژاد امروزی برخی سگها است . بر این اساس مشخص می شود انشعاب نژادی سگ ها از گرگ ها در حدود 35 هزار سال پیش رخ داده است .

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پونتوس اسکوگلوند Pontus Skoglund از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد با همکاری موسسه پژوهشی برود Broad Institute و  لاو دالین Love Dalén از پژوهشگران  موزه تاریخ طبیعی سوئد Swedish Museum of Natural History در حال انجام مطالعه و بررسی  روی دی ان ای بقایای استخوانی گرگ های نژاد تایمیر Taimyr wolf در سیبری و مقایسه آن با دی ان ای سگ های امروزی هستند .

بررسی های این پژوهشگران نشان می دهد که نمونه های مورد آزمایش قرار گرفته ، 35 هزار سال پیشینه داشته و بیانگر آخرین و جدید ترین اجداد مشترک گرگ های امروزی و سگ ها است . بر اساس این پژوهش ، در این نمونه ها ، تعداد زیادی از ژن های مشترک بین سگ های امروزی سیبری از نژاد هاسکی Huskies و سگ های قطبی منطقه گرینلند که برای راندن سورتمه استفاده می شوند Greenland sled dogs ، مشاهده شده است .

در همین زمینه دالین Dalén از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " بر اساس مطالعات ما ، احتمالا سگ ها در زمانی بسیار پیش تر از آن چه تا کنون تصور می شد ، توسط انسان اهلی شده اند . "

پژوهشگران همچنین اعلام کردند ، این احتمال وجود دارد که در دوره زمانی فوق یعنی 35 هزار سال پیش ، گرگ ها به دو گروه عمده منشعب شده اند که یکی از آن ها را می توان تشکیل دهنده نژاد گرگ های امروزی دانست و گروه دوم احتمالا در طبیعت از بین رفته و منقرض شده اند .

اسکوگلوند Skoglund از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی نیز در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " این احتمال نیز وجود دارد که جمعیت این گروه از گرگ ها همچنان غیر اهلی و رام نشده باقی مانده باشد ولی برای مدت زمانی طولانی ، در پی جوامع انسانی و گروه های مهاجر انسان های باستانی حرکت کرده و آن ها را تعقیب می کرده است . "

این موضوع در حالی عنوان می شود که مطالعات ژنتیکی  پیشین نشان می داد که سگ ها در حدود 16 هزار سال پیش از نژاد گرگ جدا شده و اهلی شده اند ، در حالی که اکنون بر پایه این مطالعات ، مشخص می شود این موضوع در حدود 35 هزار سال پیش رخ داده است .