5 کشور با بدترین وضعیت سلامت دهان و دندان

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 60 تا 90 درصد کودکان با مشکل پوسیدگی دندان (tooth decay) مواجه هستند و این مشکل در بین افراد بزرگسال نیز از شیوع بالایی برخوردار است.

پوسیدگی دندان یک بیماری باکتریایی است. ارتباط مستقیمی بین پوسیدگی دندان و مصرف کربوهیدرات ها وجود دارد. کربوهیدرات ها (به ویژه قند و نشاسته) نقش مهمی در ایجاد و گسترش پوسیدگی دندان ایفا می کنند.

وضعیت پوسیدگی دندان در ایران

سید جلال پورهاشمی، عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان ایران در آستانه برگزاری اولین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران درباره پوسیدگی دندان گفت: پوسیدگی دندان در دنیا و از جمله کشور ما به عنوان شایع ترین بیماری عفونی انسانی شناخته شده است. وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بیماری های عمومی موفق بوده، اما در زمینه پیشگیری از بیماری های دهان موفقیت چندانی نداشته است

.

وی افزود: پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار شایع است به گونه ای که اگر تمام بودجه سلامت کشور را صرف درمان کنیم، پاسخگو نخواهد بود. شاخص پوسیدگی دندان در کودکان ۱۲ ساله ۲.۲ یعنی کودکان ۱۲ سال ۲ دندان پوسیده دارند که این شاخص در کودکان ۵ ساله ۵.۵ و بالای ۵ سال ۱۳ الی ۱۴ است، در واقع برآورده ها نشان می دهد، ایرانیان ۳۰۰ میلیون دندان خراب در دهان دارند که اگر دندانپزشکان شبانه روز به درمان بپردازند بهبودی در سلامت افراد حاصل نمی شود.

5 کشور با بدترین وضعیت سلامت دهان و دندان

هزینه های دندانپزشکی در اکثر کشورهای جهان بسیار بالا است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مالی، قادر به مراجعه به دندانپزشک نیستند و به ناچار مجبور به کشیدن دندان های خود می شوند. آمار WHO نشان می دهد که در سراسر جهان، 30 درصد از افراد 65 تا 74 ساله فاقد دندان طبیعی هستند.  

نابرابری درآمدی، شرایط جغرافیایی، دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی، مشکل سلامت دهان و دندان در برخی از نقاط دنیا را تشدید کرده است.

اما بحث پوسیدگی دندان تنها به کشورهای فقیر یا با سیستم مراقبت های بهداشتی ضعیف، محدود نمی شود. براساس گزارش dmdtoday در ژوئیه 2017، نام کشورهای استرالیا و لهستان در بین 5 کشور نخست با بدترین وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان در جهان دیده می شود.

  1. فیلیپین: براساس گزارش کالج دندانپزشکی فیلیپین، حدود 90 درصد مردم این کشور از پوسیدگی دندان رنج می برند. همچنین نزدیک به 100 درصد کودکان 3 تا 5 ساله با مشکل پوسیدگی دندان مواجه هستند.
  2. هند: 50 درصد جمعیت این کشور 1.3 میلیارد نفری مسواک نمی زنند. همچنین 70 درصد کودکان زیر 15 سال این کشور مشکل پوسیدگی دندان دارند.
  3. استرالیا: حدود نیمی از کودکان زیر 6 سال این کشور با مشکل پوسیدگی دندان های شیری مواجه هستند.
  4. بولیوی: کودکان زیر 12 سال این کشور به طور متوسط 4 دندان پوسیده، پرکرده یا کشیده دارند و تنها 50 درصد دانش آموزان مسواک می زنند.
  5. لهستان: میزان پوسیدگی و پر کردن دندان در بین کودکان زیر 12 سال این کشور، به طور متوسط 4 دندان است که بدترین وضعیت سلامت و بهداشت دهان و دندان در اروپا محسوب می شود.  

چگونه از پوسیدگی دندان پیشگیری کنیم؟

باتوجه به هزینه های بالای دندانپزشکی، باید این نکته مهم را مدنظر داشت که "پیشگیری بهتر از درمان است". اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه که معمولا شامل کاهش رشد یا فعالیت باکتری ها در محیط دهان هستند، به کاهش خطر پوسیدگی دندان کمک می کنند. 

مراحل اولیه پوسیدگی دندان از طریق تغییر یا از بین بردن عوامل اتیولوژیک (سببی) مانند اصلاح رژیم غذایی و افزایش عوامل محافظتی مانند فلورایدتراپی، قابل برگشت هستند. 

نخستین مسأله، توجه به بهداشت دهان و دندان است. والدین باید آموزش های لازم در خصوص نحوه صحیح مسواک زدن – قبل از خواب، صبح بعد از بیدار شدن و ترجیحا پس از هر وعده غذایی – و همچنین استفاده از نخ دندان را به فرزندان خود بیاموزند.

تغییر عادات غذایی به ویژه خودداری از مصرف موادغذایی حاوی کربوهیدرات ها در بین وعده های غذایی، استفاده از محصولات لبنی به دلیل خواص محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی، می توانند نقش موثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا کنند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منابع: renudentalcare / dmdtoday / WHO

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا