سیارات پوشیده از اقیانوس‌ها مکان مناسبی برای جستجوی حیات نیستند

کد خبر : 70465 پنج شنبه 02 آذر 1396 - 10:05:39

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا دریافتند با وجود این که سیارات پوشیده از اقیانوس یکی از عناصر کلیدی موردنیاز برای تشکیل حیات را به وفور دارند، مکان مناسبی برای جستجوی موجودات زنده نیستند.

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اساس این تحقیقات در سیارات پوشیده از اقیانوس، فسفر که یکی از مولفه‌های اصلی تشکیل دی ان ای و سایر مولکول های مهم محسوب می‌شود، به شدت کمیاب است. بر خلاف سایر مواد معدنی موردنیاز برای تشکیل حیات، فسفر عنصری کمیاب است که معمولا درون سنگ‌ها محبوس می شود و تنها زمانی در دسترس قرار می‌گیرد که سنگ‌ها در اثر بارش باران دچار فرسایش شده و فسفر درون آن‌ها وارد آب می‌شود و در آن جا به مصرف میکروب‌ها می‌رسد.
آب شیرین باران برای استخراج فسفر از سنگ‌ها کارآیی دارد، اما آب شور دریا چنین قابلیتی را ندارد. بنابر در سیاراتی که سطح آن‌ها از اقیانوس پوشیده شده و هیچ سنگی خارج از آب وجود ندارد، فسفر موردنیاز برای تشکیل حیات نیز وجود ندارد. به اعتقاد محققان میزان فسفر موجود در آب چنین سیاراتی چهار برابر کمتر از فسفر موجود در اقیانوس‌های زمین است. علاوه بر این در صورت وجود حیات در چنین سیاراتی، شناسایی و دسترسی به آن توسط محققان امری بسیار مشکل است. همچنین درصورت وجود حیات به شکل فیتوپلنکتون، میزان اکسیژن تولید شده توسط این جانداران تنها یک دهم اکسیژن موجود در اتمسفر زمین خواهد بود.
بر اساس این تحقیقات بهتر است محققانی که به دنبال حیات در سیارات دیگر هستند، به سراغ سیاراتی بروند که سطح آن‌ها پوسیده از اقیانوس‌ها نیست.
نتایج این تحقیقات هفته گذشته در کنفرانس Habitable Worlds در وایومینگ آمریکا ارائه شد.