فناوری در خدمت بهبود هوای محیط‌های آپارتمانی

تا به امروز قابلیت‌های متعدد و جذابی را از واقعیت افزوده مشاهده کرده‌ایم که همگی اثباتی برای قدرت این سیستم‌ها هستند. یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های تجاری این‌گونه سیستم‌ها را می‌توان امکان ترکیب اشیاء مجازی با محیط‌های واقعی دانست. برای مثال می‌توان برای درک بهتر نحوه قرارگیری یک مبل جدید در خانه، ابتدا به کمک واقعیت افزوده آن را به‌طور دیجیتالی به محیط خانه اضافه کرده و سپس در صورت رضایت از نتیجه، آن را خریداری کرد. حال این ایده با اندکی بهینه‌سازی جهت بهبود هوای محیط‌های آپارتمانی به کار گرفته‌شده است.

این نرم‌افزار که Plant Life Balance نام دارد، می‌تواند با استفاده از عکس هایی ساده از محیط زندگی کاربر، اطلاعاتی درباره میزان و نحوه افزودن گیاهان آپارتمانی به محیط را به او ارائه کند. تقریبا همه می‌دانند که استفاده از گیاهان می‌توان کیفیت هوای محیط زندگی را بهبود بدهد؛ علاوه بر آن نیز زیبایی ایجادشده به‌واسطه وجود گیاهان در محیط خانگی، سلامت روانی را نیز افزایش می‌دهد. بااین‌وجود طراحان این نرم‌افزار، یک گام فراتر از این مزایای بدیهی رفته‌اند. آن‌ها با بررسی صدها مقاله علمی توانسته‌اند تا یک سیستم امتیازدهی برای گیاهان دست پیدا کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان با کمک این نرم‌افزار دریافت که هر یک از این گیاهان تا چه اندازه می‌توانند کیفیت زندگی در محیط‌های آپارتمانی را بهبود بدهند. میزان این بهبود بر اساس دو مؤلفه اصلی یعنی کیفیت هوا و سلامتی تعیین می‌شوند.

به‌این‌ترتیب می‌توان به کمک واقعیت افزوده، با قرار دادن نسخه مجازی هر یک از گیاهان در محیط خانگی، به بررسی تفاوت‌های گیاهان در جذب ترکیب‌های طبیعی و مواردی مانند گردوغبار، ریز گردها و دوده پرداخت. همچنین این سیستم نشان می‌دهد که گیاهان مختلف چگونه می‌توانند بر روی رفتارهای اجتماعی اثر مثبت بگذارند. این نرم‌افزار حتی مواردی مانند اندازه برگ‌های گیاه، بزرگی خود گیاه را نیز در نظر می‌گیرد و حتی ترکیب بهینه  گیاهان برای دستیابی به بهترین نتیجه (بسته به محیط) را نیز به شما پیشنهاد می‌کند.

روش کار با این برنامه بسیار ساده است، کاربران با گرفتن عکس از اتاق خود (به کمک تلفن همراه هوشمند) و تعیین تعداد و ابعاد گیاهان موردنیاز خود در این برنامه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. باقی کارها به عهده خود نرم‌افزار خواهد بود، ابتدا این نرم‌افزار کیفیت سلامتی محیط فعلی را تخمین زده و سپس به کاربر اجازه می‌دهد تا گلدان‌ها و گیاهان مجازی را در محیط جابجا کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان سلیقه طراحی را نیز به‌صورت مستقیم در بهبود کیفیت هوای اتاق دخیل کرد.

کاتالوگ این نرم‌افزار به بیش از 90 گیاه مجهز است و هما آن‌ها برای محیط‌های سربسته کوچک مناسب هستند. همچنین این برنامه می‌تواند افراد را به نزدیک‌ترین فروشگاه‌های آنلاین برای خرید گیاهان متصل سازد. شایان‌ذکر است که برنامه Plant Life Balance به‌صورت رایگان بر روی سیستم عامل اندروید و iOS عرضه شده است.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

منبع: newatlas

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا