بهینهسازی فرآیندهای رزرو با راهاندازی سامانهای آنلاین

یکی از شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی برای مدیریت بهتر هتلها و آژانسهای مسافرتی و بهینهسازی فرآیندهای رزرو آنها سامانهای آنلاین تحت عنوان «وی هتل» راه اندازی کرده است.
وحید مشکی، مدیر ارشد اجرایی شرکت دانشبنیان پیشخوان هزاره سوم در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات گردشگری فعالیت دارد. یکی از محصولات این شرکت، سامانه «وی هتل» است که در زمینه چنل منیجر و رزرواسیون مرکزی فعالیت دارد؛ با سیستم رزرواسیون مرکزی هتلداران و آژانسهای مسافرتی میتوانند رزروهای خود را به راحتی مدیریت کنند و با تمام همکاران خود در بستری آنلاین ارتباطی موثر و کارا داشته باشند.
وی افزود: خدماتی که این مجموعه ارائه میدهد به صورت B2B است؛ یعنی مردم عادی با این سامانه سرو کار ندارند. با توجه به کارکردی که سیستم رزرواسیون مرکزی (CRS) وی هتل دارد، تمامی موارد مورد نیاز یک رزرواسیون مانند در دسترس بودن یک هتل برای رزرو، نرخها و دادههای موجود و خود فرآیند رزرو با صرف کمترین زمان و به صورت سیستماتیک و اتوماتیک در اختیار کاربردان قرار میگیرد. تاکنون ۱۵۰ هتل و حدود ۳۰۰ آژانس مسافرتی به این سامانه متصل شدهاند.
وی با اشاره به چالشهای این شرکت برای اجرای این سامانه اظهارکرد: در حال حاضر با چند مانع برای پیشبرد اهدافمان مواجه هستیم. یکی از این چالشها مربوط به صنعت هتلداری است. هرچند تاکنون راه اندازی این سامانه برای هتلداران سودمند است و تاکنون برخی از هتلها با این مجموعه همکاری داشتهاند اما اغلب هتلداران ترس از تغییر دارند. همچنین آژانسهای خیلی بزرگ و آنلاین نیز به دلیل اینکه انحصار طلبی خودشان را میخواهند حفظ کنند نسبت به این سامانه مقاومت نشان میدهند و مانع پیش رفت این کار شدهاند.
وی یادآورشد: آگاهی هتلداران نیز نسبت به این سیستمها کم است. برخی از مدیران هتلها اطلاع کمی نسبت به تاثیرگذاری، سودمندی و بازارسازی این سامانه دارند. بخش رزور هتلها معتقدند که این سامانه جایگزین آنها خواهد شد. در صورتی که اینگونه نیست. این سامانه باید مدیریت شود و مدیریت آن نیز دست رزرواسیون است. هرچقدر مدیریت کردن آنها قدرتمندتر و بهتر شود، میزان فروششان نیز بالاتر خواهد رفت. درصد سودشان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. این سامانه نه تنها مانع کار این افراد نمیشود بلکه از آنها میخواهد که حرفهایتر عمل کنند تا سودآوری داشته باشند.
مشکی به نقش پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در رفع این چالشها اشاره کرد و گفت: تاکنون چند جلسه با معاونت فناوری پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی داشتیم و رهنمودها و مشاورههایی به این مجموعه داشتند که این مساله باعث بهتر شدن فعالیتمان شد. در واقع این پارک پل ارتباطی بین ما و بخش صنعت و دانشگاه است.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویانی مدیریت هتلداری و گردشگری که در دانشگاه علم و فرهنگ در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد درس میخوانند به واسطه این پارک میتوانند با صنعت ارتباط برقرار کنند.
وی عنوان کرد: قرار است به واسطه پارک با کشورهای همسایه مانند عراق ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم این سامانه را نیز آنجا توسعه دهیم. همچنین بناست با شرکتهای دیگر عضو پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی همکاریهایی لازم برای توسعه صنعت گردشگری داشته باشیم.
خبرنگار: فرزانه صدقی





