تب دانگ چیست/ شناسایی یک مورد قطعی در لامرد

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش پشه آئدس منتقل می‌شود. این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و عمان و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

پشه آئدس یک پشه است که روزها انسان را می‌گزد و حداکثر گزش را در صبح زود و هنگام غروب آفتاب انجام می‌دهد. این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقداری آب جمع می‌شود، تخم‌گذاری کند، مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای و ….

راه‌های پیشگیری از تب دانگ

تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیرگلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و….( هر دو روز یک بار)، تعبیه درب روی ظروف محتوی آب (تانکر، بشکه،…)، جلوگیری از تجمع آب در زیرکولر، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، لنج و قایق، لاستیک از طریق پوشاندن یا جمع‌آوری آن‌ها، وارونه کردن اجسام در معرض باران مانند ظروف، قایق‌های بلااستفاده، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری هستند.

همچنین استفاده از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود در زمان مسافرت به مناطق همه‌گیری بیماری،‌ استفاده از پشه بند در صورتی که در طی روز در فضای باز استراحت می‌کنید، نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آن‌ها از دیگر راهکارهای پیشگیری از این بیماری هستند.

همچنین توصیه می‌شود، در مناطق همه‌گیری بیماری از بازکردن پنجره‌های بدون توری اتاق هتل خودداری شود و از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز (قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب) پرهیز شود.

چه افرادی تب دانگ شدیدتر می‌گیرند

کسانی که قبلا یک بار به تب دانگ مبتلا شده‌اند (واکنش شدید سیستم ایمنی)، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار، کودکان زیر یکسال از جمله افرادی هستند که تب دانگ شدیدتری دارند.

چه افرادی بیشتر در معرض گزش پشه آئدس هستند

مشاغلی که در طی روز در معرض گزش هستند مانند آپاراتی‌ها و لاستیک فروش‌ها، کادر بهداشت و درمان، ملوانان، کارکنان فرودگاه و بنادر، افراد کارتن خواب و بی سرپناه که در فضای باز استراحت می‌کنند، ساکنان و مسافران مناطق دارای پشه آلوده از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض گزش پشه آئدس هستند.

علایم تب دانگ

تب، سردرد شدید، درد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی و استفراغ از جمله این علائم هستند. در نوع شدیدتر این بیماری علائمی نظیر استفراغ‌های مکرر، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشارخون)، کاهش سریع پلاکت‌های خون و افزایش غلظت خون مشاهده می‌شود که اگر هرکدام از علایم بالا در بیمار مشاهده شد باید بلافاصله به مراکز بهداشت مراجعه کرد.

روش انتقال تب دانگ

در کشورهای دارای همه‌گیری تب دانگ، پشه‌های آلوده با نیش زدن انسان بیماری را به افراد منتقل می‌کنند. بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. ویروس تب دانگ از انسان بیمار به پشه منتقل شده و سپس از پشه آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود.

درمان تب دانگ

استراحت کافی، مصرف مایعات فراوان، استفاده از داروهای مسکن مانند استامینوفن از جمله راه‌های درمان این بیماری هستند. برای تسکین درد از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید خودداری شود چون در این بیماری باعث خون‌ریزی می‌شود.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 17 خردادماه در نشست مسئولان پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر استان فارس با بیان این موضوع که پشه «آئدس» سال‌های اخیر در هرمزگان، بندرانزلی، رشت، گیلان و قشم مشاهده و در پی آن مواردی از ابتلا به «تب دانگ» در این شهرها گزارش شده بود، گفت: با توجه به تغییرات اکولوژیک اخیر کشورهای همسایه، شاهد افزایش موارد وارده تب دانگ در چند روز اخیر بوده‌ایم و این نگرانی در خصوص استقرار این پشه مهاجم در استان و بروز انتقال محلی تب دانگ وجود دارد.

مهدی نجات افزود: این بیماری با علایمی همچون تب همراه با سردرد، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می‌کند، اما در مواردی که تب دانگ موجب افت پلاکت‌های خون شود، وارد فاز خونریزی دهنده و موجب خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و حتی مرگ افراد می‌شود.

وی توصیه کرد: هم استانی‌ها در صورت داشتن علایم مرتبط و سابقه سفر به کشورهای همسایه، در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی محل سکونت مراجعه کنند.

نجات ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های زیستی پشه آئدس و انجام گزش در روز، مردم در صورت مواجهه با گزش پشه در طول روز موضوع را در اسرع وقت به واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه های بهداشت و درمان اطلاع دهند.

به گزارش سینا پرس فارس، سرپرست شبکه بهداشت ودرمان لامرد نیز از شناسایی یک مورد قطعی مبتلا به تب دنگی در این شهرستان خبر داد و گفت: علائم این بیماری مواردی از جمله تب طولانی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد، تهوع، ضایعات زیرپوستی خونریزی دهنده، خونریزی از لثه و بینی، التهاب پوستی و حتی خونریزی‌های گوارشی و افت فشار است.

علی علی‌پور افزود: این بیماری ویروسی توسط پشه‌ای موسوم به آئدس که ناقل باشد، به انسان منتقل می‌شود که استقرار این پشه در منطقه ما ثابت نشده است، اما علائم بیماری در مسافران برگشتی از کشور امارات مشاهده شده است.

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان اظهار کرد: مورد شناسایی شده مسافری از کشورهای حاشیه خلیج فارس که پشه آئدس در آن‌ها مشاهده شده است، می‌باشد  و این مهم نشان دهنده انتقال ورود این  این بیماری در این شهرستان است.

علی‌پور با تأکید بر اینکه با بروز علائم اولیه بیماری، شخص باید سریعا به پزشک مراجعه کند، گفت: علائم معمولاً  بین ۴ تا ۱۰ روز پس از گزش شروع می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا