به بهانه روزمعماری: معماران میراث‌داران هنر نیاکان هستند

روز معمار، روز زرین نکوداشت مردمی‌ترین هنر این سرزمین کهن است. مردمی که هزاران سال در اقلیم‌های گوناگون این دیار، هنر را به شگرف‌ترین گونه ممکن با تمدن و فرهنگ آمیخته‌اند و شما معماران میراث‌داران آن هنر نیاکان هستید.

معماری می‌تواند با دمیدن روح در کالبد مصالح زندگی ببخشاید و این ذهن معمار است که با خلاقیت و دید آفریننده خود می‌تواند فضای زندگی انسان‌ها را به بهترین نحو ممکن به فضایی با شور تبدیل کند.
هرآنچه که باقی می‌ماند در کالبد یک فضا، در ذهن آدمی و به‌عنوان یک خاطره، همان خلاقیت و نگرش معمار است؛ ازاین‌رو معماری را می‌توان به‌عنوان اثری جاودان و ماندگار معرفی کرد و در نهایت تفاوت تفکر یک معمار و یک فرد با مشاغل دیگر است که بر ماندگاری یک اثر نقش می‌بندد. هیچ‌چیز در این جهان از ابتدای هستی مهم‌تر از ساختن سرپناهی امن نبوده است و تلفیق زیبای هنر و نیاز مردمان به سرپناه در هرجا به‌عنوان زیباترین جلوه‌هایی از معماری نمایان شده است و چه‌بسا معماران به‌عنوان عناصر ارتباط‌دهنده جهان و زندگی آدمیان برگزیده شده‌اند.
چشم امید این کشور به معماران جوانی است که سازندگان پایه‌های اصلی این کشور هستند. افرادی که دغدغه‌شان آبادانی و ساختن و زیبایی است، کسانی که نیروی دگرگون‌کننده یک جامعه هستند.
سوم اردیبهشت، روز معمار و سالروز بزرگداشت شیخ بهایی را به معماران که ذهنشان پلی است میان زندگی و آفرینش تبریک می‌گوییم.

دکتر علی مشهدی
مدیر گروه رشته مهندسی معماری و شهرسازی دانشکده هنر ومعماری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا