اختصاص امتیاز ویژه به اعضای هیات علمی درصورت تالیف کتب درسی با ارزش علمی بالا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آیین نامه نحوه تالیف کتب درسی توسط اعضای هیات علمی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و کتب تألیفی بر اساس چارچوب این آیین‌نامه که ارزش علمی بالایی داشته باشد در پژوهانه و ارتقای اعضای هیات علمی امتیاز ویژه می‌گیرد.

محمدعلی زلفی گل در جمع شورای معاونان سازمان بسیج اساتید کشور اظهار کرد: بر اساس یک مطالعه تطبیقی و توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، نحوه تالیف کتاب درسی تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: کتابی که بر اساس این آیین‌نامه تالیف شده باشد و علاوه بر ارزش بالای علمی به امیدآفرینی و هویت دینی و ملی ما هم توجه کرده و دارای ویژگی‌های خاص علمی ترویجی باشد، حتی نسبت به مقاله هم امتیاز بیشتری در پژوهانه و جهش علمی می گیرد.

برنامه‌های تحولی وزارت علوم در دولت سیزدهم
وزیر علوم با اشاره به برنامه های تحولی در این وزارتخانه اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ مورد برنامه تحولی در وزارت علوم انجام شد که ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، ایجاد صندوق عتف و افزایش قابل توجه مجلات علمی و پژوهشی ایرانی در نمایه‌های بین المللی از جمله این اقدامات مهم بود.

زلفی گل افزود: تاسیس معاونت فناوری و نوآوری که در راستای شتاب بخشی به فعالیت پارک های علم و فناوری صورت گرفت، اقدام بزرگی بود و تعریف ساختار آن و راه اندازی پست های سازمانی آن نیازمند پیگیری های متعدد از سازمان اداری و استخدامی بود.

وزیر علوم تشکیل صندوق عتف را از دیگر اقدامات وزارت علوم دانست که به گفته وی باعث تجمیع بودجه پژوهشی شورای عالی عتف شد و ۶۰ درصد اعتبار پژوهشی شرکت های دولتی در این صندوق تجمیع شد که رقم خوبی است و به فعالیت های پژوهشی اختصاص می‌یابد.

زلفی گل افزود: در حالیکه قبل از دولت سیزدهم ۱۰۱ مجله علمی نمایه بین المللی داشت، در دو سال اخیر توانستیم ۶۷ مجله را نمایه کنیم که اقدام مهمی در راستای مرجعیت علمی بود.

وی، ایجاد سامانه نان را اقدام مهم دیگری ذکر کرد و افزود: این اقدام باعث ایجاد ارتباط بین نیاز صنایع و دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها شد به نحوی که نیازهای پژوهشی کشور در این سامانه ثبت و اساتید و دانشجویان بر اساس آن طرح پژوهشی و پایان نامه تعریف می کنند و هم اکنون ۱۵۰۰۰ نیاز در آن ثبت شده است.

زلفی‌گل تصریح کرد: برای نخستین بار و در قالب سامانه نان به اساتید این فرصت داده شد تا از بین دانشجویان، اساتید درخشان بدون دخالت سازمان سنجش و آزمون سراسری دانشجو پذیرش کنند.

وی افزود: سامانه دانا نیاز در این دولت به بهره برداری رسید که سوابق علمی همه اعضای هیات علمی و محققان در آن درج می شود تا سازمان ها و صنایع به راحتی بتوانند محقق مورد نیاز خودرا پیدا کنند و تکمیل رزومه در این سامانه برای اساتید امتیاز ویژه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعریف ۶۰ پایه تشویقی برای اعضای هیات علمی را از دیگر برنامه های تحولی وزارت علوم نام برد و گفت: قبلا تعداد پایه های تشویقی بین ۵ تا ۷ پایه بود.

زلفی گل اخذ مجوز از مقام معظم رهبری برای اعطای امریه سربازی به دانش آموختگان دکتری، تدوین آیین نامه پژوهشگر مستقل و برگزاری دوره های دستیار فناوری در پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه های تحولی وزارت علوم اعلام کرد.

وی ادامه داد:‌ با پیگیری وزارت و سازمان برنامه و بودجه موفق شدیم در قانون مصوب مجلس ۱۵ درصد بودجه دانشگاهها را به پژوهش و پنج درصد را به فرهنگ اختصاص دهیم، که اقدام تحولی بود و باعث رشد و رونق در این حوزه‌ها خواهد شد.

پیش از سخنرانی وزیر علوم، رییس سازمان بسیج اساتید و سایر حاضران نشست، گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های پیش روی حوزه تخصصی خود در این سازمان ارائه دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا