ساعت بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به استقبال گردشگران افزایش می یابد

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و دبیر ستاد خدمات سفر استان گفت: ساعت بازدید اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به استقبال گردشگران افزایش می یابد و یکسان سازی هم می شود.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه دبیرخانه مرکزی ستاد اجرایی خدمات سفر درساختمان اداره کل میراث فرهنگی فارس در شیراز  مستقر و از فردا فعال است افزود: ریاست ستاد خدمات سفر استان به عهده استاندار محترم فارس و دبیری آن به عهده میراث فرهنگی استان است .

او با اشاره به برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر در ماه‌های اخیر به ریاست استاندار فارس  از هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی و اجرايي استان  برای ارایه خدمات مناسب و مطلوب به مسافران نوروزی خبر داد و افزود: با هماهنگی های انجام شده در ستاد اجرایی خدمات سفر ، با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان بیش از 970 مدرسه در قالب  هشت هزار و ۲۸۰ کلاس برای اسکان نزدیک به ۴۲ هزار  نفر از جامعه فرهنگیان آماده شده است.

او همچنین گفت: با برگزاری جلسات و هماهنگی های انجام شده با روسا و اعضا تشکل های گردشگری در حوزه اقامتی فارس تعداد  ۹ هزار و ۸۰۰ اتاق با ظرفیت 26 هزار  تخت هتلی ،اقامتگاههای بوم گردی و سنتی، مهمانپذیرها و …. پیش بینی شده است و کمپینگ باغ جنت و زیبا شهر از سوی شهرداری وسایر سالن ها و حسینیه ها و همچنین تعدادی از سالن های نمایشگاه بین المللی شیراز برای اسکان اضطراری آماده خدمات رسانی به زائران، مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس بر لزوم  تشدید نظارت ها بر تأسیسات و مؤسسات گردشگری و واحدهای خدمات رسان در ایام نوروز تاکید کرد و گفت:تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری و فعالیت واحد ها و مجموعه های خدمات رسان در 37 شهرستان استان و با حضور 20 تیم نظارتی از 24 اسفندماه 1402 اغاز شده و تا پایان سفرهای نوروزی ادامه دارد.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به سامانه های اطلاع رسانی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: مسافران نوروزی و مردم فارس می توانند برای دریافت اطلاعات سفر با سامانه 09629  و برای طرح مسایل مربوط به خدمات مراکز درمانی با شماره 1819 تماس بگیرید.

او ادامه داد: سامانه 09629 به صورت شبانه روزی آماده دریافت انتقادات ،شکایات و پیشنهادات زائران،وگردشگران نوروزی می‌باشد و مسافران در تمامی زمینه ها اعم از اسکان، بهداشت، حمل ونقل و خدمات دهی چنانچه مواردی را مشاهده نمایند ،پس از ثبت و اعلام در سامانه ،بررسی و در کمترین زمان ممکن پیگیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ؛ همچنین در خصوص سامانه  ۱۸۱۹ نیز گفت: این سامانه‌ در تمامی ساعات شبانه روز  برای طرح مسایل مربوط به خدمات مراکز درمانی در خدمت مسافران و مردم است ومسایل مطرح شده مورد پیگیری مسوولان و کارشناسان مجموعه درمانی قرار می گیرد.

او؛ ایجاد بیش از 40 ایستگاه سی در قالب کمپین 30*60 در مبادی ورودی و در فاصله سی کیلومتری شهرهای استان فارس با هماهنگی اداره امور عشایر ،هلال احمر ،پلیس راهور و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان و توقف چند دقیقه ای مسافران در ایستگاهها و توزیع اقلام فرهنگی و هدایت آنها به سمت مقاصد مورد نظر را  از دیگر تمهیدات ستاد اجرایی خدمات سفر استان فارس عنوان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی ها طرح استقرار 120راهنمای گردشگری،دارای مجوز و کارت  در تمامی اماکن تاریخی و فرهنگی و گردشگری برای خدمات دهی مطلوب به زائران و گردشگران نوروزی در نظر گرفته شده است.

ثابت اقلیدی همچنین به میزبانی  تمامی  مساجد و بقاع متبرکه  و امامزاده های  استان از مسافران نوروزی با حضور مبلغان مذهبی و فرهنگی برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به مسافران نوروزی ورودی به استان اشاره کرد و افزود: با توجه به هماهنگی های انجام شده امسال با همکاری شهرداری در جلو مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ غرفه های صنایع دستی و سوغات دایر است همچنین در کنار مجموعه جهانی تخت جمشید نیز سی غرفه عرضه محصولات دست ساز هنرمندان صنایع دستی استان ایجاد می شود همچنین مقرر شده در کنار تمامی جاذبه های گردشگری استان از جمله مجموعه  فرهنگی سعدی. ارگ کریم خانی در شیراز و قلعه دختر فیروزآباد و بیشاپور و پاسارگاد و…. این غرفه دایر شود.

او همچنین از ساماندهی اماکن تاریخی، فرهنگی، گردشگری، نمازخانه ها، فضای سبز اماکن ، پایگاه‌های اورژانس و خدمات رسان بهداشتی و درمانی ،سرویس های بهداشتی  بین راهی و برنامه ریزی برای نصب تابلوهای معرفی و اطلاع رسانی در جاده ها خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی فارس گفت: با توجه به اینکه عید فطر مصادف با انتهای نوروز است طبق برنامه ریز های انجام شده در ستاد سفر تعطیلات نوروزی  تا ۲۴ فروردین ماه ادامه خواهد داشت و برنامه ریزی ها در این راستا انجام شده است.

ثابت اقلیدی در خصوص شهرهای مکمل و جایگزین هم گفت: معرفی شهرهای مکمل و جایگزین در دستور کار قرار دارد تا برنامه‌ریزی و خدمات رسانی به صورت کامل انجام گیرد.

او با بیان اینکه در فارس ۸ شهر به عنوان شهرهای مکمل انتخاب شده اند گفت: شهرهای لار، داراب، نی ریز، فسا، جهرم، استهبان، کازرون و اقلید شهرهای مکمل و جایگزین هستند که در واقع انتخاب آن ها برای توزیع سفرهای نوروزی و اسکان مسافران است.

دبیر ستاد خدمات سفر استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امسال در کمپ های اسکان مسافران میوه و اقلام غدایی تنطیم بازار  مورد نیاز مسافران عرضه می شود افزود: این اقدام به پیشنهاد اداره کل میراث‌فرهنگی فارس  و با حمایت و هماهنگی کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر استان تامین آرد مورد نیاز و اقلام غذایی مسافران تاکید شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین در خصوص ساعت بازدید  اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در نوروز ۱۴۰۳ گفت: ساعت بازدید اماکن تاریخی و گردشگری و موزه های استان نسبت به استقبال گردشگران افزایش می یابد و یکسان سازی هم خواهد شد.

ثابت اقلیدی به آماده سازی موزه ها و سایت موزه ها برای نوروز ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمامی این اماکن فرهنگی آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.

او در خصوص ساعت بازدید موزه ها و اماکن تاریخی فارس در ایام نوروز هم گفت: ساعت کاری تمامی اماکن تاریخی و موزه های استان از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ است و ساعت بازدید اماکن منتخب نیز از ۸ صبح  تا ۲۲ می باشد که این زمان ها متناسب با مراجعه بازدیدکنندگان قابل افزایش خواهد بود.

او در خصوص ساعت بازدید اماکنی چون حافظیه و تخت جمشید گفت: برای نمونه ساعت بازدید حافظیه و سعدیه  در ایام نوروز به صورت یک سره  از ۸ صبح تا ۲۳ و مجموعه جهانی تخت جمشید از ساعت ۸ صبح تا۱۸ و اجرای برنامه نور و صدا در این مجموعه جهانی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین از اجرای مراسم تحویل سال نو در سومین حرم اهل بیت حضرت شاهچراغ (ع)، تخت جمشید و حافظیه با محوریت برنامه های قرآنی و فرهنگی از ساعت۵:۳۰ صبح  خبر داد وگفت : سفره هفت سین در تمام بقاع متبرکه، اماکن تاریخی  و فرهنگی، تاسیسات گردشگری و پایانه های حمل و نقل و با استفاده از تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان پهن می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا