دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم تاکید کرد
صادرات محصولات و خدمات صنایع خلاق روی میز
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با بیان این که توسعه صنایع خلاق در کشور تنها در پیوند با تعریف بازارهای بینالمللی جدید میسر است، گفت: لذا ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با شأنیت هماهنگی و همراستاسازی کنشگران دولتی و غیردولتی، در راستای سیاستگذاری، تسهیلگری و حمایت از فعالیتهای توسعه و تقویت صادرات محصولات و خدمات حوزه صنایع خلاق را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.
مسعود حسنلو با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، فرهنگ را پایدارترین حوزه اجتماعی و مشخص کننده شکل و ماهیت حرکت جامعه دانست و افزود: رصد عوامل شکل دهنده به فرهنگ و شناخت وجوه گوناگون آن از گامهای مهم و اساسی در بازسازی عرصه فرهنگ است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری افزود: با ورود به چهل ساله دوم حیات انقلاب اسلامی و متناسب با اهداف کلان بیانیه گام دوم، ضروری است با نگاهی نو، آسیبشناسانه و روزآمدساز به مجموعهای از زیرساختهای تمدنی بنگریم که در رأس آن، مقوله فرهنگ است.
وی ادامه داد: با انقلاب اسلامی، نظام ارزشی و فضای فرهنگی جامعه متحول شد و نهضت بازیابی مبانی فرهنگی ایرانی اسلامی به تولید محتوای فرهنگی جدیدی منجر شد که ماده خام صنایع خلاق و فرهنگی محسوب میشود.
حسنلو با اشاره به اینکه با توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور بهویژه طی دو دهه گذشته، زیرساختهای رشد و توسعه صنایع فرهنگی فراهم شده است، اظهار کرد: در هر دو زمینه (محتوا، فرم فناوری و نحوه ارائه) تحول ژرف و گسست آفرینی رخ داده است.
به گفته وی، صنایع فرهنگی، نرم و خلاق شامل طیف متنوعی از فناوریها همچون صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، کسب و کارهای دیجیتال، بازی و اسباب بازی، طراحی و معماری، یادگیری و نشر و … است که وضعیت هر کدام متفاوت از دیگری است؛ اما در یک ارزیابی کلی مشخص میشود که کشور ما به دلایل گوناگون در این صنایع از مزایای رقابتی قابل توجهی نسبت به سایر کشورها برخوردار است؛ میراث فرهنگی و تاریخی غنی، نیروی انسانی و مستعد فراوان، تنوع اقلیمی و فرهنگی و … از جمله این مزایا هستند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به سیاستگذاریها و برنامههای طراحی شده طی سالهای اخیر، بخشی از ظرفیتهای بالقوه کشور در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی به فعلیت رسیده، اما همچنان نیازمند تداوم برنامههای زیرساختی، ترویجی، سرمایهگذاری و تأمین مالی و … برای برقراری پیوند میان داراییهای فرهنگی قدیم و فناوریهای جدید هستیم.
حسنلو با اشاره به روند روبه گسترش کسبوکارهای خلاق و فرهنگی، افزود: امروزه چه در قالب شرکتها و خانههای خلاق ثبت شده و چه به صورت ابتکارات فردی و گروهی خارج از مجوزهای رسمی اما مؤثر در زنجیره ارزش و زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی، رشد و توسعه صنایع خلاق و فرهنگی نسبت به گذشته شتاب گرفته است، ولیکن هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب و متناسب با شأن و جایگاه ایران فاصله داریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه «فناوریهای نرم و فرهنگی» جزء اولویتهای الف توسعه فناوری در نقشه جامع علمی کشور قرار گرفتهاند، افزود: سیاستگذاری، برنامهریزی و تسهیلگری در این حوزه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری متأخرتر نسبت به حوزه دانش بنیانها در دستورکار قرار گرفت و سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم به عنوان نقشه راه توسعه این عرصه، در تیرماه ۱۴۰۰ ابلاغ شد.
حسنلو خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت ویژه صادرات در حوزه صنایع خلاق نسبت به حوزههای فناورانه مشابه، توسعه صنایع خلاق در کشور تنها در پیوند با تعریف بازارهای بینالمللی جدید میسر است؛ لذا ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم با شأنیت هماهنگی و همراستاسازی کنشگران دولتی و غیردولتی، در راستای سیاستگذاری، تسهیلگری و حمایت از فعالیتهای توسعه و تقویت صادرات محصولات و خدمات حوزه صنایع خلاق را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.
وی در خصوص موانع حوزه فرهنگی و نرم اظهار کرد: از ضعفهای این حوزه میتوان به حوزه زیرساختی و حقوقی مانند مالیکت معنوی اشاره کرد. دسته دیگری از موانع در توسعه اقتصاد خلاق را میتوان در ضعف جریان مالی شامل عدم اتصال جریان سرمایهگذاری مردمی و جریان سرمایهگذاری کلان در کشور نام برد.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، حسنلو در پایان موضوع هویتی و گفتمانی حوزههای صنایع خلاق را از دیگر موانع تحقق اقتصاد حوزه صنایع خلاق برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همت فعالان و بازیگران زیستبوم اقتصاد خلاق و همافزایی، شبکهسازی و اجتماعسازی ایشان و همچنین همیاری تمام دستگاههای حکمرانی و نیز دغدغهمندی جدی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در این خصوص، حوزه فناوریهای فرهنگی و صنایع خلاق این موانع را پشت سر گذاشته و صادراتی شدن این عرصه را که نقطه کانونی و اصلی صنایع خلاق است، نظارهگر باشیم.