دکتر منوچهر جهانیان معاون دانشگاه علم و فرهنگ:
گردشگری باید در لیست اولویت های دولت قرار گیرد

دکتر منوچهر جهانیان معاون دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت گفت: در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، دیگر نمی‌توان به مقوله سفر بدون نگاه علمی پرداخت.
عضو شورای سیاست گذاری و کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ادامه افزود: بنابراین کسانی که دراین حوزه ایفای نقش می‌کنند، عملکردشان نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد و اطلاعات کافی به صورت عام و خاص داشته باشند. در واقع باید به حوزه‌های مرتبط با گردشگری مثل بازاریابی، برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی و….. تسلط کافی داشته و اگر این اتفاق رخ دهد، بنابراین می‌توانیم در راستای فرهنگ‌سازی قدم برداریم.
وی تاکید کرد: متاسفانه با تمام این تفاسیر باید گفت، در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه ریزان نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.
عضو کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت درباره محورهای این دوره کنفرانس، گفت: رویکرد معنویت مبتنی بر سلامت روانی برای همه گروه‌های جامعه درنظر گرفته شده است و تفکیکی در این حوزه وجود ندارد، اما نکته‌ای که در محورهای کنفرانس نیز می‌توان یافت، این است که در بحث ارائه خدمات و مدیریت برای گروه جوانان و خانواده باید برنامه‌های متفاوتی ارائه شده و خدمات براساس نیاز هرگروه باشد.
جهانیان با اشاره به برگزاری سه دوره کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت خاطر نشان کرد: ادبیاتی که در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی شکل گرفته، از مهمترین خروجی‌های این کنفرانس بین‌المللی است. معنا، مفهوم و اصول علمی که از طریق همین رویداد‌ها باعث شد تا جامعه علمی بین‌المللی نیز به بحث گردشگری و معنویت توجه کنند.
وی عنوان کرد: همچنین علاوه بر آن کتاب‌ها و مقالات منتشر شده و ژورنال International Journal of Tourism، Culture and Spirituality که به زبان انگلیسی با دریافت گرید علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به انتشار شد به نوعی نشر و ترویج علمی مباحث گردشگری و معنویت است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: وظیفه ما دانشگاهیان ساختن مفاهیم و ادبیات این حوزه است و متولیان امر، سیاست گذاران و دستگاه‌های دولتی باید بر اساس همین اصول علمی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی‌های اصولی داشته باشند. همچنین به انتظارات و تعاملات بین‌المللی نیز باید توجه ویژه شود.
منوچهر جهانیان تاکیدکرد: کدهای جهانی اخلاق گردشگری یک چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسوولیت‌پذیر و پایدار بوده که شامل مجموعه‌ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است که با وجود این کدها مسوولین و برنامه ریزان نیز می‌توانند به سمت گردشگری هدفمند و استاندارد سوق بیابند؛ زیرا هدف اصلی از وجود گردشگر در کشور، همان گردشگر و گردشگری حرفه‌ای است.
دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در پایان افزود: اگر دولت گردشگری را در اولویت امور قرار دهد و تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای قوانین و برنامه‌ریزی در این حوزه شوند، مسیر هموارتر خواهد شد و منجر به جذب گردشگرانی که در آینده سفیران فرهنگی گردشگری کشورمان هستند، می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا