ثبت ۴۲۰۱ محصول در سامان جان
بازار آنلاین جان چگونه جان می گیرد؟

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از صدور گواهی عمق ساخت برای ۱۰ محصول دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد:سامانه «جان» ویژه پارک‌های علم و فناوری است و اجرای آن به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است.

به گزارش سیناپرس،علیرضا زراسوندی امروز در نشست معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع سامانه «جان» (جریان اقتصاد نوین) که در حاشیه پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گفت: بدنه کارشناسی از ارکان اصلی پارک‌های علم و فناوری کشور هستند و لازم است رؤسای پارک‌ها به برگزاری دوره‌های توانمندسازی پرسنل اقدام کنند و در این زمینه وزارت علوم محدودیتی قائل نیست.

وی ادامه داد: در اسناد بالادستی کشور ۳ سامانه‌ معرفی شده که دو مورد از آن سامانه «نان» و «جان» است. سامانه «جان» ویژه پارک‌های علم و فناوری است و اجرای آن به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است.

زراسوندی، سامانه «جان» (جریان اقتصاد نوین) را با هدف ایجاد بازار برای محصولات تجاری قیمت گذاری شده شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور، دانست که از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و هاب بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران راه‌اندازی شده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یادآور شد: ایجاد بازار الکترونیکی برای محصولات فناورانه پارک‌های علم و فناوری، ایجاد پایگاه داده قابل اتکا در معرفی محصولات به بازارهای الکترونیکی، ایجاد بستر همکاری پارک‌های کشور در توسعه محصولات فناورانه، ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تایید پارک‌های علم وفناوری کشور در فرآیند «توانیران» از اهداف این سامانه به شمار می‌رود.

زراسوندی تاکید کرد: «جان» با کلیه پلتفرم‌های متعلق به محصولات دانش‌بنیان تفاوت دارد و تفاوت در این است که این سامانه برای داد و ستد الکترونیکی محصولات دانش‌بنیان پارک‌های فناوری است و این پلتفرم آینده خوبی را در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی ایجاد خواهد کرد.

وی ایجاد زمینه شناسایی محصولات دارای آمادگی صادراتی مناسب و استفاده از محصولات مورد تایید پارک‌های علم و فناوری کشور در فرآیند «توانیران» را از مزایای این سامانه دانست و گفت: سامانه توانیران بر اساس جزء (۱) بند الف ماده (۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مصوب سال ۹۸ به منظور معرفی توانمندی‌های داخلی (کالا و خدمات) راه‌اندازی شده است.

زراسوندی صریح کرد: این سامانه به دنبال ایجاد فرصت برای داخلی‌سازی نیازهای وارداتی کشور است.

وی تاکید کرد: بر اساس این سامانه محصولاتی که تولید داخل داشته باشند، از واردات آنها جلوگیری می‌شود و تاکنون برای ۱۰ فناوری گواهی عمق ساخت اعطا شده است.

زراسوندی با اشاره به عملکرد سامانه «جان»، گفت: تمامی واحدهای فناور دارای کالا یا خدمت قابل تبادل به عنوان یک کالا و یا خدمت تجاری قیمت گذاری شده می‌توانند محصولات خود را در این سامانه بارگذاری کنند. مخاطبان این‌ پلتفرم شامل شرکت‌های دارای صلاحیت و ارتباط مؤثر با مجموعه‌های موفق فروش و بازاریابی دیجیتال کشور می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۳ پارک علم و فناوری در این سامانه عضو شده‌اند که از این تعداد ۴۶ پارک فعال هستند و محصولات دانش‌بنیان خود را در آن بارگذاری کرده‌اند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم یادآور شد: تا ۳۰ دی ماه جاری ۴۲۰۱ محصول از سوی ۱۸۸۷ شرکت در «جان» بارگذاری شده است.

وی با بیام اینکه پارک‌های علم و فناوری در این سامانه به نحوی خوشه‌بندی شدند، خاطر نشان کرد: خوشه‌بندی پارک‌ها بر اساس اطلاعات اظهار شده پارک‌های علم و فناوری کشور انجام شده است و بر این اساس این خوشه‌بندی به این شرح است:

* خوشه A: پارک‌های با قابلیت ثبت ۱۴۰ -۱۶۰ محصول در سامانه «جان»

* خوشه B: پارک‌های با قابلیت ثبت ۸۵-۱۰۰ محصول در سامانه «جان»

* خوشه C: پارک‌های با قابلیت ثبت ۶۰ -۸۰ محصول در سامانه «جان»

* خوشه D: پارک‌های با قابلیت ثبت ۴۰-۵۰ محصول در سامانه «جان»

* خوشه E: پارک‌های با قابلیت ثبت ۲۰ محصول در سامانه «جان».

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا