سعید ایران دریچه‌های روشنی به روی جامعه علمی گشود

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی به عنوان نمود و نمونه‌ی شاخصی از دانشمندان متعهد، خلاق و انقلابی و با رویکرد و تفکری جهان‌شمول نام برد که دریچه‌های روشنی به روی جامعه علمی ایران گشود.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، دکتر کامران قدس رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با گرامیداشت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و مؤسس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران، با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت درگذشت مرحوم کاظمی آشتیانی از این دانشمند انقلابی به عنوان «کانون امید و ابتکار و نوآوری» نام می برد و می‌فرمایند زنده‌یاد کاظمی آشتیانی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند».

وی ادامه داد: زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی با راه‌اندازی پژوهشگاه رویان و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی، افق‌های روشنی به روی پژوهشگران و جوانان مومن انقلابی گشودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه توسعه دانش سلول‌های بنیادی در ایران مدیون مجاهدت‌های علمی این دانشمند انقلابی‌ است، افزود: زنده یاد کاظمی آشتیانی از جمله دانشمندان و نخبگان علمی بودند که آوازه ایشان فراتر از مرزهای ایران رفته و منشاء خدماتی برای جامعه بشری شدند.

این عضو هیات علمی علوم پزشکی سمنان با اشاره به توفیقات زنده یاد کاظمی آشتیانی در حوزه تولید اولین رده سلول‌های بنیادی جنینی در ایران خاطرنشان کرد: دستاوردهای زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در حوزه تولید اولین رده سلول های بنیادی جنینی سبب شد که جمهوری اسلامی ایران به یکی از ۱۰ کشور صاحب این فناوری در دنیا تبدیل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: کمک به گسترش روش‌های نوین و پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانند سازی حیوانات و از جمله کلونینگ اولین گوسفند همانندسازی شده در ایران، تولد اولین نوزاد حاصل از IVF در ایران، تولد نخستین کودک حاصل از PGD در کشور، تولد دومین کودک حاصل از ICSI، تولد اولین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن اسپرماتوزوآی منجمد شده، تاسیس و مدیریت پژوهشگاه رویان و…از جمله خدمات ماندگار این دانشمند و نخبه انقلابی است.

دکتر قدس با بیان اینکه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی ثابت کرد که می‌توان در مرزهای دانش جهانی حرکت کرد، ادامه داد: تلاش‌های علمی ایشان نه تنها زمینه‌ساز رشد و توسعه علمی در کشور شد بلکه موفقیت های ایشان و تیم تحقیقاتی‌شان سرآغاز مجاهدت‌های علمی و پژوهشی در بخش‌های مختلف شد.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات مهم زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی که کمتر به آن پرداخته شده، تربیت نسلی از پژوهشگران جوان و ایجاد یک مجموعه علمی ساختارمند همچون پژوهشگاه رویان است، گفت: توفیقات زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی در همین بخش بوده که سبب شد با درگذشت ایشان نه تنها تلاش‌های علمی کشور در این حوزه متوقف نشود بلکه شتاب بیشتری نیز بگیرد و از همین رو به تدریج شاهد رشد و تکامل پژوهشگاه رویان که ایشان موسس آن بود، هستیم؛ به طوری که خوشبختانه پژوهشگاه رویان امروزه یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بر لزوم معرفی چهره‌های شاخص علمی نظیر کاظمی آشتیانی تاکید و خاطرنشان کرد: باید نسل جوان را با سرآمدانی همچون زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بیش از پیش آشنا کرد. صداوسیما و رسانه‌ها وظیفه دارند با معرفی فرهیختگانی همچون کاظمی آشتیانی به الگوسازی برای نسل جوان بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا