عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
جهاددانشگاهی به کمک محلات کم‌برخوردار بیاید

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس ستاد توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در نشستی با رییس و اعضای هیات رییسه جهاددانشگاهی گفت: برای اجرای طرح توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور نیاز به نهادی داریم که با رهایی از قید و بند دولتی بتواند به ما کمک کند که این نهاد جهاددانشگاهی است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست مشترک دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و رییس ستاد توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار با رییس و اعضای هیات رییسه جهاددانشگاهی 27 آذرماه با محوریت همکاری این نهاد با ستاد ستاد توانمندسازی محلات کم‌برخوردار برگزار شد.

جهاددانشگاهی نهادی که همه چیز دارد

در این نشست دکتر آقامحمدی با اشاره به این که طرح «توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» با هدف توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور محلات کم‌برخوردار در دستور ستاد قرار گرفته است، گفت: براساس قانون، مسکن، اشتغال، تحصیلات، سلامت، خوراک و پوشاک حق همه مردم کشور است و در برنامه‌ریزی باید مورد توجه قرار گیرند ولی ۲هزار و ۲۰ محله در سراسر ایران وجود دارد که بسیاری از این حقوق محروم هستند.

وی بیان کرد: اولویت این طرح آن است که ببینیم مردم چه می‌خواهند و نیاز مردم را برآورده کنیم و بر این اساس وظیفه به عهده خود مردم محول شده است، محور اقدامات نیز «کوچه» قرار گرفت و برای هر کوچه «شهردار کوچه»  تعریف شده است تا نیازهای آن کوچه را به مسؤولان منتقل کنند.

دکتر آقامحمدی افزود: هر ۱۲ کوچه ذیل یک‌پهنه قرار می‌گیرد که تمام مسؤولان محله باید نیازمندی‌های محله را در سامانه بارگذاری کنند.

وی اضافه کرد: شناسایی دانش‌آموزان جامانده از تحصیل و ایجاد مشوق لازم برای ادامه تحصیل آن‌ها، تعریف دوره رایگان کسب و کار و ارایه مدرک با همکاری سازمان مدیریت صنعتی، ثبت افراد جویای کار و شناسایی ظرفیت‌های شغلی جدید، توسعه بیمه سلامت و پزشک خانواده در حوزه سلامت و توسعه ورزش فوتبال خیابانی در محلات کم‌برخوردار از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است.

وی تصریح کرد: در این طرح یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد مدیریت زمان و از دست نرفتن بانک زمان است که طراحی این بانک را در دستور کار داریم.

وی افزود: در این طرح با توجه به عقب ماندگی های موجود تصمیم بر این شد تا براساس سن جامعه تقسیم بندی انجام شود، به عنوان مثال سنین کمتر از 30 سال را 100 درصد پوشش دهیم و سنین بالای 30 سال را هم تا جایی که توان بود تحت پوشش قرار دهیم.

رییس ستاد توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار بیان کرد: برای اجرای این طرح نیاز به نهادی داریم که با رهایی از قید و بند دولتی بتواند به ما کمک کند که این نهاد جهاددانشگاهی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید به عنوان جامعه ساز و کسی که ماموریت آن ساخت جامعه کامل است باید وارد این طرح شود؛ زیرا این نهاد تمام ظرفیت های لازم را دارد، اما برای این که روش انجام کار مشخص شود نیاز به پژوهش داریم.

وی با تاکید بر این که جامعه سازی را باید هدف قرار دهیم و تا همه نهادها مکمل هم قرار گیرند، افزود: جهاددانشگاهی تنها نهادی است که همه چیز دارد.

دکتر آقامحمدی ادامه داد: اساس کار می تواند به این شکل باشد که جهاددانشگاهی یک ماموریت را در حد محدودی برای خود تعریف کند و بخشی از جامعه را برای خودش در نظر بگیرد و بگویید چگونه این کار را می خواهد انجام دهد؟

ظرفیت جهاددانشگاهی برای همکاری 

در ادامه رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: این نهاد از ابتدای تشکیل در جهت حل مشکل کشور و نیاز مردم و برطرف کردن آن کار کرده است؛ به عنوان مثال کارهایی که این نهاد در زمان جنگ انجام داده یا کار در حوزه ناباروی که توسط زنده یاد کاظمی آشتیانی انجام شد و امروز از خارج کشور برای درمان به ما مراجعه می کنند.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که جهاددانشگاهی به دنبال آن است موضوع مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه سالمندان است.

دکتر نائینی ادامه داد: برای همکاری در طرح «توانمندسازی و‌ تحول اجتماع محور در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» نیاز داریم تا به دلیل بزرگ بودن جامعه هدف، توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی این نهاد روی موضوع کار شود. مثلا آن زمان که من در ژاپن بودم دیدم که جامعه هدف مقطع مهدکودک و دبستان بود.

رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: باید بررسی کنیم که جهاددانشگاهی با توجه به تجربه هایی که در زمینه های مختلف دارد چه کاری را می تواند در این طرح انجام دهد، به عنوان نمونه می توان در قالب یک طرح پژوهشی کار را آغاز کرد و پس از بررسی ظرفیت ها، یک طرح ملموس اعلام شود.

وی افزود: با توجه به فعالیت این نهاد در حوزه های مختلف فنی و مهندسی، پزشکی، آموزشی، فرهنگی و … و علاوه بر این بخش ها، 500 شرکت فعال در پارک های علم و فناوری این نهاد نیز می توانند به کمک این ستاد بیایند.

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: می‌توانیم با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی پیمایش هایی را در برخی از محله ها انجام دهیم.

رییس جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به پویش سعید ایران گفت: برای الگودهی به جامعه به مناسبت بزرگداشت هجدهمین سالگرد درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی مجموعه اقدامات رسانه ای و تبلیغاتی در حال اجرا است و همزمان با 14 دی ماه سالگرد این جهادگر انقلابی به مدت دو روز برنامه های مختلفی از جمله سمینار علمی در حوزه ناباروری و … برگزار می شود.

در این نشست دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی، دکتر سیدرضی آقاسیدی معاون پشتیبانی و مدیریت منابع، دکتر محمدمحسن غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی، دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس، امیرطهرانچی مدیرکل حوزه ریاست، دکتر ابوالقاسم رئیسی مدیرکل روابط عمومی، دکتر مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگی و دکتر مصطفی سمیعی نسب سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی حضور داشتند و به بیان دیدگاه های خود در رابطه با این طرح پرداختند و در پایان مقرر شد تا شورایی در این راستا تشکیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا