پارلمان هم با دولت هماهنگ شد
توسعه صنایع خلاق در دستور باشگاه جوانان سنای قزاقستان

آرین کربلائی: تعدادی از جوانان خلاق در قالب باشگاه متخصصان جوان سنای قزاقستان به نمایندگان این کشور کمک می کنند تا یک محیط قانونی حمایت و توسعه صنایع خلاق را تدوین و تصویب کنند. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور پیشتر در یک سخنرانی با تاکید بر اهمیت بخش تولید خلاق در دنیای مدرن اظهار کرد: اقتصاد خلاق با جذب افراد مستعد نقش محوری در توسعه شهرهای بزرگ دارد.

به گزارش سیناپرس، دفتر مطبوعاتی سنای قزاقستان در تاریخ ۶ دسامبر اعلام کرد: “باشگاه متخصصان جوان سنای قزاقستان” تحت نظارت پارلمان این کشور، به تحلیل محیط قانونی و چشم‌اندازهای توسعه صنایع خلاقانه در قزاقستان پرداختند. رئیس‌جمهور قزاقستان، قاسم‌جمارت توکایف، در سخنرانی خود در سپتامبر به رشد گسترده اقتصاد خلاق اشاره و از آن حمایت کرد به ایجاد چارچوب و محیطی قانونی برای رشد این صنایع توسط دولت تاکید کرد.
ماولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان می گوید: سازمان‌های دولتی باید کار جامعی را انجام دهند، از جمله ایجاد شرایط قانونی، توسعه پروژه‌های خلاق در مناطق کشور و کمک به تولید تجاری صنایه خلاق.

ماولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان
ماولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنای قزاقستان

او با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی بستر جهت اصلاحات در قوانین کشور می افزاید: در این راستا، برقراری ارتباط مستمر بین اعضای پارلمان، نمایندگان نهادهای دولتی، صاحبان صنایع خلاق و همچنین متخصصان این حوزه ضروری است.
به گفته آشیمبایف، پتانسیل توسعه اقتصاد خلاق بسیار بالاست. او از خلاقیت و قدرت فکری شهروندان به عنوان یک منبع غنی برای توسعه اقتصادی جامع یاد و اظهار کرد سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص ملی (GDP) در قزاقستان امروزه حتی به یک درصد هم نمی‌رسد. او همچنین گفت: سهم آن در ساختار اشتغال کشور نیز بسیار اندک است.
یکی از چالش های پیش روی صنایع خلاق در قزاقستان به برداشتن موانع قانونی مربوط می شود و در جلسه اعضای باشگاه جوانان سنای قزاقستان، به صورت شفاف بر اصلاحات قانونی برای تسهیل مدیریت صنایع خلاق بحث شده است. رئیس مجلس سنای این کشور خبر داده که یک گروه از نمایندگان مجلس در حال کار بر روی اصلاحات در قانون فرهنگ و قانون حق تکثیر و حقوق مرتبط است. او همچنین از افراد متقاضی برای پیوستن به کارگروه مشورتی قانون‌گذاری این مجلس دعوت کرد تا نظرات خود را با نمایندگان در میان بگذارند.
سال گذشته، قزاقستان با اصلاح قانون فرهنگ و کارآفرینی، مفاهیم فعالیت خلاق و صنایع خلاق را تصویب و تایید کرد. در نتیجه، صنایع خلاق امروزه به عنوان بخشی از بخش خصوصی کشور قزاقستان در نظر گرفته می‌شوند که نیاز به حمایت دولتی دارند.

در ژوئن گذشته، وزارت گردشگری و ورزش قزاقستان (وزارت فرهنگ و ورزش سابق قزاقستان) لیستی از ۴۳ فعالیت خلاق شامل سینما، انیمیشن، هنر معاصر، جواهرات، فناوری اطلاعات و توسعه بازی، برنامه‌های تلویزیونی، عکاسی، معماری و مد، موسیقی و میراث فرهنگی ارائه کرد.
آیدا بایولا وزیر فرهنگ و اطلاعات قزاقستان هم با تشریح اقدامات لازم برای افزایش توسعه صنعت خلاق و پروژه‌های استارتاپی یکی از اولویت‌های مهم را انتقال توجه از شهرهای بزرگ به مناطق خاص دانست تا در هر نقطه ای از کشور، کارشناسان بتوانند با استعدادهای محلی کار کنند و ظرفیت آن‌ها را به کار گیرند. او همچنین اهمیت مالکیت معنوی در حوزه اقتصاد خلاق را یادآور و آن را همانند اهمیت فناوری های نو مهم دانست.
ایرینا خاریتونوا، متخصص و پژوهشگر در زمینه صنایع فرهنگی و خلاق در آسیای مرکزی، هم به مقامات قزاقستان مشورت می دهد و او اخیرا در گفتگو با “تایمز آستانا”، درباره ابتکارات فرهنگی قزاقستان، ویژگی های آسیای مرکزی و تجربیات بین‌المللی در ترسیم نقشه راه صنایع خلاق گفته است: سه اصل برای توسعه صنایع خلاق وجود دارد؛ سطح بالای آموزش، حمایت دولتی و آزادی بیان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا