مصرف بالای انرژی در کشور یک چالش است

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس شدت مصرف بالای انرژی در کشور به ویژه در بخش خانگی را یک چالش برشمرد و اظهار داشت: عدم توازن بین تولید و مصرف با هم افزایی، فرهنگسازی و آموزش محقق خواهد شد.

به گزارش سینا پرس فارس، علی اکبر میدانشاهی امروز 15 آبان ماه در نشست مدیریت مصرف و تأمین سوخت واحدهای صنعتی و تولیدی، وضعیت مصرف گاز در استان را تشریح کرد و گفت: با عبور چندین خط انتقال و شبکه های توزیع مشکلی در تأمین گاز طبیعی در استان نداریم، اما به خاطر جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز در سطح ملی به خصوص در استانهای انتهای خط انتقال ملزم به رعایت محدودیت های مصرف و دستورالعملهای بالادستی هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس شدت مصرف بالای انرژی در کشور به ویژه در بخش خانگی را یک چالش برشمرد و اظهار داشت: عدم توازن بین تولید و مصرف با هم افزایی، فرهنگسازی و آموزش محقق خواهد شد.
او در ادامه با ارایه آمار و ارقامی بیان داشت: بخش نیروگاه معادل 46 درصد از مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص می دهد و این در حالی است که بخش های خانگی و پتروشیمی با 19 درصد و 11 درصد در رتبه های دوم و سوم ایستاده و صنایع پتروشیمی، فولاد و ذوب آهن در مراتب بعدی قرار دارند.
میدانشاهی با بیان اینکه 75 درصد سبد انرژی را گاز تامین می‌کند، افزود: گاز طبیعی صرفا یک کالای مصرفی در حوزه انرژی نیست؛ بلکه محصولی استراتژیک در حوزه های سیاسی، اقتصادی اجتماعی و سایر موارد محسوب می‌شود.
میدانشاهی همچنین شدت مصرف بالای انرژی در کشور و عدم توزان بین تولید و مصرف را مهمترین دلیل بروز ناترازی گاز در کشور ذکر و بیان کرد: البته درجه حرارت محیط، متغیراست و در هر سال ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال؛ در زمستان مصرف خانگی گاز گاهی تا 8 برابر افزایش می‌یابد به گونه‌ای که در سال 1400 حدود 4 روز و در سال 1401 بیش از 20 روز با افزایش بالای مصرف میزان گاز به دلیل سردی هوا مواجه شدیم.
میدانشاهی، در تشریح سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420، گفت: سیاست های فرهنگسازی در زمینه بهینه سازی مصرف گاز طبیعی، سیاست های بهینه سازی مصرف گاز در بخش ساختمان، سیاست های مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت، سیاست های بهینه سازی مصرف گاز در نیروگاه های حرارتی و توسعه نیروگاه های اتمی و تجدیدپذیر و ذغال سنگ سوز به همراه سیاست های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و شرکت های خدمات انرژی از مهمترین راهبردهایی است که در این حوزه اتخاذ می شود.
میدانشاهی همچنین پیشنهاداتی برای مدیریت مصرف و رویارویی با چالش های مصرف در ماه های سرد سال ارایه داد و افزود: چانه زنی در سطح ملی، انجام تعمیرات دوره ای در بازه فصل سرما، ذخیره سازی مناسب سوخت دوم، صرفه جویی در ادارات با بهره گیری از ظرفیت های بسیج، تجهیز وسایل و امکانات برای استفاده از سوخت جایگزین در مراکز عمومی و مهم تر از همه فرهنگسازی و استفاده از پویش مصرف بهینه انرژی از مهمترین راهکارهایی است که با بهره گیری از آنها می توان مبانی مدیریت مصرف را عملیاتی کرد.
او با بیان اینکه در پنج سال گذشته مصرف گاز نیروگاه‌ها 22 درصد و بخش خانگی 41 درصد افزایش داشته است، افزود: 6 درصد سهم انرژی کشور با مصرف سالانه 15 میلیارد متر مکعب گاز، مربوط به این استان است.
مدیرعامل شرکت گاز فارس با تاکید بر اینکه مصرف بهینه گاز در بخش‌های همگانی و بالادستی باید نهادینه و توسط رسانه‌ها فرهنگسازی شود، به شرح سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420 اشاره و مدیریت تقاضای انرژی در بخش صنعت، سیاست‌های فرهنگ سازی در زمینه بهینه سازی مصرف گاز طبیعی، سیاست‌های بهینه سازی مصرف گاز در بخش ساختمان، سیاست‌های بهینه سازی مصرف گاز در نیروگاه‌های حرارتی و سیاست‌های مرتبط با حمایت از توسعه شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های خدمات انرژی را در شمار این سند عنوان کرد.
لازم به ذکر است در این جلسه مدیران صنایع عمده و انرژی بر استان با بیان دیدگاهها و برخی مشکلات در حوزه تأمین و تخصیص سوخت جایگزین در فصل سرد پرداختند و با بحث و بررسی های صورت گرفته راه کارهایی برای رفع مشکلات مطروحه توسط حاضران ارائه گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا