سرطان کبد: عوامل خطر و راه های پیشگیری

به گزارش سیناپرس همدان، اکتبر (مهر)، ماه آگاهی از سرطان کبد است، که این زمان خوبی را برای اطلاعات بیشتر در مورد عوامل خطر سرطان کبد و اقداماتی که می توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید، تبدیل می کند.

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، امسال بیش از 41000 مورد جدید سرطان اولیه کبد و سرطان مجرای صفراوی داخل کبدی در ایالات متحده تشخیص داده شد و نزدیک به 30000 نفر در اثر این بیماری ها جان خود را از دست خواهند داد.

سرطان کبد سرطانی است که از سلول‌های کبد شما شروع می‌شود، که اندامی به اندازه توپ فوتبال آمریکایی در قسمت بالای سمت راست شکم شماست. کبد برای هضم غذا و پاکسازی بدن از مواد سمی ضروری است.

سرطان مجرای صفراوی داخل کبدی که گاهی اوقات به عنوان یک نوع سرطان کبد طبقه بندی می شود، در قسمت هایی از مجاری صفراوی در داخل کبد رخ می دهد. مجاری صفراوی صفرا، مایع گوارشی را حمل می کنند و کبد شما را به کیسه صفرا و روده کوچک متصل می کنند.

عوامل خطر

عواملی که خطر ابتلا به سرطان اولیه کبد را افزایش می دهند عبارتند از:

  • عفونت مزمن با ویروس های HBV یا HCV. عفونت مزمن با ویروس هپاتیتB (HBV) یا ویروس هپاتیتC (HCV) خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
  • سیروز، این وضعیت پیشرونده و غیرقابل برگشت باعث ایجاد بافت اسکار (بافتی سفت و مرده) در کبد شما می شود و احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
  • برخی از بیماری های ارثی کبدی، بیماری های کبدی که می توانند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهند شامل هموکروماتوز و بیماری ویلسون هستند.
  • دیابت. خطر ابتلا به سرطان کبد در افراد مبتلا به این اختلال قند خون بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی. تجمع چربی در کبد خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.
  • قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین ها، آفلاتوکسین ها سمومی هستند که توسط کپک هایی تولید می شوند که روی محصولاتی رشد می کنند که در محل خوبی ذخیره نشده اند. غلات و آجیل ها می توانند با آفلاتوکسین ها آلوده شوند و در نهایت به غذاهای فرآوری شده از این محصولات وارد شوند.
  • مصرف زیاد الکل. مصرف بیش از مقدار متوسط الکل روزانه در طی سالیان متمادی می تواند منجر به آسیب جبران ناپذیر کبدی شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

روش های پیشگیری

روش های پیشگیری از سرطان کبد عبارتند از:

  • خطر ابتلا به سیروز کبدی را کاهش دهید. سیروز زخم کبد است و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد. اگر از مصرف الکل خودداری کنید و وزن مناسبی داشته باشید، می توانید خطر ابتلا به سیروز را کاهش دهید.
  • علیه هپاتیت B واکسینه شوید. با دریافت واکسن هپاتیت B می توانید خطر ابتلا به هپاتیت B را کاهش دهید. این واکسن را می توان تقریباً به همه افراد، از جمله نوزادان، افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تزریق کرد.
  • اقداماتی را برای پیشگیری از هپاتیت C انجام دهید. هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، اما شما می توانید با مراقبت از رابطه جنسی محافظت نشده با شریک آلوده به HBV، HCV یا هر عفونت مقاربتی دیگری، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید. داروهای غیرقانونی تزریق نکنید. اگر این کار را می کنید، مطمئن شوید که هر سوزنی که استفاده می کنید استریل است و آن را به اشتراک نگذارید. سوزن هایی که به درستی استریل نشده باشند می توانند ویروس هپاتیت C را گسترش دهند. به دنبال درمان هپاتیت B یا هپاتیت C باشید.
  • درمان برای عفونت های هپاتیت B و هپاتیت C در دسترس است. تحقیقات نشان می دهد که درمان می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد غربالگری سرطان کبد سوال کنید.
  • برای جمعیت عمومی، غربالگری سرطان کبد برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان کبد ثابت نشده است و به طور کلی توصیه نمی شود. افراد مبتلا به بیماری هایی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند، از جمله هپاتیت B، هپاتیت C و سیروز کبدی، ممکن است غربالگری را در نظر بگیرند. مزایا و معایب غربالگری را با تیم مراقبت بهداشتی خود در میان بگذارید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که آیا غربالگری برای شما مناسب است یا خیر. غربالگری معمولاً شامل آزمایش خون و معاینه اولتراسوند شکم هر شش ماه یکبار است.

منبع: Mayo Clinic

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا