تیرزپاتید باعث کاهش سطح HbA1c می شود

به گزارش سیناپرس همدان، تیمی از محققان پزشکی وابسته به مؤسسات متعدد در ایالات متحده که با همکار خود از اسپانیا کار می کنند، از طریق کارآزمایی بالینی دریافتند که افزودن تیرزپاتید (با نام تجاری مونجارو) به درمان های انسولین پایه می تواند سطح HbA1c را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به خوبی کنترل نشده است، کاهش دهد. این گروه در مقاله خود که در ژورنال JAMA منتشر شده است، پارامترهای کارآزمایی بالینی و آنچه از آن به دست آورده اند را شرح می دهند.

هموگلوبین گلیکولیزه (HbA1c)، همانطور که از نامش پیداست، نوعی هموگلوبین است که در گلبول های قرمز خون ساخته شده توسط بدن برای انتقال اکسیژن یافت می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً بیش از حد طبیعی آن را دارند، به همین دلیل است که این آزمایش به یکی از آزمایش‌های استاندارد خون برای بیماران مبتلا به این اختلال تبدیل شده است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که HbA1c می تواند برای تشخیص دیابت نوع 2 و ارزیابی کنترل قند خون استفاده شود. تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است که اگر ابزاری برای کاهش سطح HbA1c پیدا شود، بیماران شاهد کاهش علائم این اختلال خواهند بود. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی فاز IIIa یک کارآزمایی بالینی دارویی به نام تیرزپاتید را انجام دادند که در آن همراه با انسولین استفاده می‌شد.

این کارآزمایی در 135 مرکز در 15 کشور انجام شد و از اکتبر 2020 تا نوامبر 2022 انجام شد. در مجموع، 1428 بیمار بزرگسال دیابت نوع 2 در این کارآزمایی شرکت کردند که همه ی داوطلبان همچنین از تزریق انسولین پایه برای کنترل بیماری خود استفاده می کردند. در این کارآزمایی، محققان از داوطلبان خواستند که یک بار در هفته تیرزپاتید مصرف کنند. مقدار داده شده توسط بیمار متفاوت است، از 5 میلی گرم تا 15 میلی گرم. همه داوطلبان هر روز آزمایش نمونه خون برای آزمایش دادند و 93 درصد آنها کارآزمایی را کامل کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که افزودن دوزهای هفتگی تیرزپاتید منجر به کاهش متوسط 2.1٪ از سطح HbA1c در تمام شرکت کنندگان شد. آنها همچنین دریافتند که تعداد بیشتری از بیماران به اهداف A1c رسیده اند. تحقیقات قبلی نشان داده است که دستیابی به چنین اهدافی می تواند به کاهش آسیب های وارد شده به بدن در بیماران دیابتی، مانند زوال بینایی کمک کند. محققان همچنین دریافتند که داوطلبان در کاهش وزن موفق‌تر بودند.

منبع: ژورنال JAMA 

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا