قطره، جایگزین تزریق برای بیماری های چشمی

به گزارش سیناپرس همدان، ترکیب جدیدی که در دانشگاه ایلینوی شیکاگو ساخته شده است به طور بالقوه می تواند جایگزینی برای تزریق چشمی برای میلیون ها نفری که از بیماری های چشمی که باعث نابینایی می شود رنج می برند، ارائه دهد.

دژنراسیون ماکولای مرطوب مرتبط با افزایش سن به دلیل رشد و نشت کنترل نشده رگ های خونی در پشت چشم باعث از دست دادن بینایی می شود. مقاله جدیدی در Cell Reports Medicine به رهبری یولیا کوماروا، محقق UIC، نشان می‌دهد که یک مهارکننده مولکولی کوچک می‌تواند آسیب ناشی از AMD را معکوس کند و فرآیندهای بازسازی و بهبودی را ارتقا دهد.

این دارو همچنین می‌تواند از طریق قطره‌های چشمی به فضای چشم تحویل داده شود، که این خود مزیتی نسبت به درمان‌های فعلی برای AMD، که نیاز به تزریق مکرر به چشم دارند است.

کوماروا، دانشیار فارماکولوژی در UIC، گفت: ایده این بود که چیزی را توسعه دهیم که بتواند بیشتر بیمار پسند باشد و نیازی به مراجعه به مطب دکتر نداشته باشد.

ترکیب ساخته شده توسط کوماروا، پروتئینی به نام End Binding-3 (EB3) را در سلول‌های اندوتلیال هدف قرار می‌دهد که داخل رگ‌های خونی را می‌پوشاند. در مطالعه جدید، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مهار عملکرد EB3 می‌تواند نشت مایع آسیب‌رسان مرتبط با AMD مرطوب را متوقف کند یا خیر.

این تیم با استفاده از روش‌های طراحی محاسباتی دارو، یک مهارکننده کوچک تولید کردند که به جای تزریق، می‌توان آن را از طریق قطره‌های چشمی به فضای بیرونی کره چشم رساند. آنها سپس اثربخشی آن را در مدل های حیوانی AMD مرطوب آزمایش کردند و دریافتند که درمان دو بار در روز آسیب چشم را در عرض 2 تا 3 هفته کاهش می دهد.

تحقیقات بیشتر نشان داد که این بازدارنده با برگرداندن تغییرات ژنتیکی مرتبط با پیری، عمل خود را تثبیت می کند. افزایش سن باعث التهاب و هیپوکسی در چشم می شود که منجر به تغییراتی در بیان ژن مرتبط با اثرات سلولی و علائم AMD مرطوب می شود. کوماروا و همکارانش دریافتند که مهارکننده EB3 که تولید کردند، این تغییرات اپی ژنتیکی را معکوس کرد و بیان ژن را به حالت طبیعی و سالم بازگرداند.

کوماروا گفت: ما اثرات عوامل استرس زا را بر سلول های اندوتلیال کاهش می دهیم و فرآیندهای بازسازی را بهبود می بخشیم و روند بهبود را تسریع می کنیم. این می تواند برای عملکرد سلول ها فوق العاده باشد.

از آنجایی که نشت عروق خونی و استرس هیپوکسیک باعث بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌شود، گروه کوماروا علاقه‌مند به آزمایش این مهارکننده در مدل‌های آسیب حاد ریه، رتینوپاتی دیابتی، سکته مغزی، بیماری قلبی و حتی اثرات کلی پیری بر مغز است. آنها همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یک لنز قابل کاشت، مشابه یک لنز تماسی، می تواند دارو را موثرتر از قطره چشم به چشم برساند یا خیر.

منبع: Cell Reports Medicine