مدیرکل هواشناسی استان اردبیل:
تاثیر ضعیف پدیده ال‌نینو در اقلیم استان اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: پدیده ال نینو اثر چندانی بر روی استان اردبیل ندارد و دو پدیده دورپیوندی اثر بیشتری بر استان خواهند داشت و پیش بینی می کنیم که بارش های پاییز امسال بیش از متوسط بلندمدت آن باشد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، مجید کوهی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران گفت: در سطح شهرستان های استان ۸۰ ایستگاه هواشناسی داریم که ۱۲ مورد از این ایستگاه ها سینوپتیک است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: در فرودگاه اردبیل از به روزترین تجهیزات و همچنین نیروهای متخصص استفاده می شود که نشست و برخاست هواپیماها براساس داده های اعلامی هواشناسی استان است.

کوهی ضمن اشاره به پیش بینی های فصلی اظهار کرد: این پیش بینی ها که براساس مدل های ریاضی انجام می شود دارای صحت ۶۵ الی ۷۰ درصدی هستند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی همواره با عدم قطعیت روبروست افزود: در فصل پاییز پیش بینی ما این است که در حد ۵۰ درصد و با گرایش به کمی بیش از حد نرمال شاهد بارش های پاییزی باشیم که البته این بارش ها نباید باعث شود که احساس کنیم خشکسالی استان برطرف می شود و بارش های چندماهه نمی تواند خشکسالی پیش آمده برای استان را به طور کامل جبران کند.

کوهی در مورد پدیده ال نینو گفت: این پدیده اثر چندانی بر روی استان اردبیل ندارد و دو پدیده دورپیوندی اثر بیشتری بر استان خواهند داشت و پیش بینی می کنیم که بارش های پاییز امسال بیش از میانگین بارش ها در این فصل باشد و ۹۰ میلیمتر مجموع بارش سه ماهه این فصل است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل تصریح کرد: براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی های کوتاه مدت اداره کل هواشناسی استان اردبیل دارای صحت ۸۵ درصدی است.

کوهی در رابطه با منابع انسانی اداره کل هواشناسی استان اردبیل گفت: افرادی که در اداره کل هواشناسی جذب می شوند بعد از طی فرایند جذب در یک دوره تخصصی 3 ماه الی ۲ سال در پژوهشگاه هواشناسی کشور شرکت می کنند و بعد از طی این دوره در سازمان مشغول به فعالیت می شوند ولی متاسفانه این سازمان قدرت نگهداشت نیروهای متخصص را به دلیل مسائل معیشتی ندارد و عملاً با کمبود نیروی انسانی متخصص روبرو می شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضمن اشاره به اینکه رویکرد سازمان هواشناسی حرکت به سمت هواشناسی کاربردی است، گفت: در این خصوص همکاری نزدیکی با دستگاه های اجرایی به ویژه جهادکشاورزی و راه و شهرسازی داریم تا نتایج بدست آمده در اداره کل هواشناسی استان به صورت کاربردی و عملی در اختیار جامعه هدف این سازمان ها قرار گیرد و شاهد کاهش خسارات، تلفات و از بین رفتن منابع باشیم.

کوهی بیان کرد: هم‌استانی‌ها می توانند برای اطلاع از وضعیت آب و هوایی مناطق مختلف استان به سایت هواشناسی استان اردبیل به آدرس ardmet.ir و یا با عضویت در کانال بله به آدرس ardmet۱۴۰۰ @ آخرین وضعیت و پیش بینی های هوای استان را دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا