دومین پیوند قلب خوک به انسان انجام شد

به گزارش سیناپرس همدان، یک مرد 58 ساله در این هفته دومین بیمار جهان شد که قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرد که این پیوند آخرین نقطه عطف در زمینه رو به رشد تحقیقات پزشکی است.

پیوند اعضای حیوانات به انسان، به نام پیوند بیگانه، می تواند راه حلی برای کمبود مزمن اهدای اعضای بدن انسان ارائه دهد. بیش از 100000 آمریکایی در حال حاضر در لیست انتظار برای دریافت عضو هستند.

هر دو عمل قلب توسط متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند انجام شد و اولین بیمار دو ماه پس از پیوند در سال گذشته به دلیل “تعداد زیادی از عوامل از جمله وضعیت بد سلامتی” قبل از عمل جان باخت.

آخرین عمل در روز چهارشنبه انجام شد و بیماری به نام لاورنس فاوست به دلیل بیماری قلبی عروقی پیشین و عوارض خونریزی داخلی واجد شرایط دریافت قلب انسانی اهدایی نبود. بدون این پیوند آزمایشی، پدر دو فرزند و کهنه سرباز نیروی دریایی با نارسایی قلبی تقریباً قطعی مواجه بود.

فاوست قبل از انجام این عمل گفت: تنها امید من این است که قلب خوک، به من پیوند زده شود. حداقل الان امید دارم و فرصت بیشتری برای زندگی در اختیار خواهم داشت.

به گفته دانشگاه مریلند، پس از پیوند، فاوست بدون کمک دستگاه های تنفسی، نفس می‌کشید و قلب جدید بدون هیچ کمکی از سوی دستگاه‌های حمایتی به خوبی کار می‌کرد.

او داروهای مهار کننده پس زدن پیوند را مصرف می کرد و همچنین یک آنتی بادی درمانی جدید دریافت می کند تا از آسیب رساندن یا رد اندام جدید توسط بدنش جلوگیری کند.

عمل پیوند بیگانه چالش برانگیز است زیرا سیستم ایمنی بدن بیمار به اندام خارجی حمله می کند. دانشمندان در تلاشند تا با استفاده از اندام های خوک های اصلاح شده ژنتیکی این مشکل را دور بزنند.

در چند سال گذشته، پزشکان کلیه خوک های اصلاح شده ژنتیکی را به بیماران مرگ مغزی پیوند زده اند. موسسه پیوند بیمارستان NYU Langone در نیویورک این ماه اعلام کرد که کلیه خوک پیوند شده به بیمار مرگ مغزی با فعالیت 61 روزه رکوردشکنی کرده است.

تحقیقات اولیه پیوند بیگانه بر روی برداشت اندام از پستانداران نخستی متمرکز بود. برای مثال، یک قلب بابون به نوزادی به نام “Baby Fae” در سال 1984 پیوند شد، اما او تنها 20 روز زنده ماند.

تلاش‌های کنونی بر روی خوک‌ها متمرکز است که تصور می‌شود به دلیل اندازه اندام، رشد سریع و بسترهای بزرگ و این واقعیت که قبلاً به عنوان منبع غذایی پرورش یافته‌اند، اهداکنندگان ایده‌آلی برای انسان هستند.

منبع: دانشگاه مریلند

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا