بهبود عملکرد محصولات کشاورزی گیلان از اهداف پژوهشکده

ساختمان جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور با حضور معاون وزیر کشاورزی و نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در رشت افتتاح شد. این ساختمان سه طبقه که 3 هزار و 200 مترمربع زیربنا دارد در زمینی به مساحت حدود 2 هکتار احداث شده و برای ساخت آن 60 میلیارد ریال هزینه شده است.

اعظم خوش خلق، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در حاشیه این مراسم، با بیان اینکه پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال یکی از 4 پژوهشکده بخش کشاورزی کشور است که در حوزه جانوری و گیاهی فعالیت می کند، گفت: شناسایی عملکرد ژن ها، کشت بافت، انتقال ژن و بررسی اختلالات ژنتیکی موجودات از مهمترین کارکردهای پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور است.

اسکندر زند، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشور نیز در ادامه، خودکفایی در تولید بذر سالم سیب زمینی را یکی از دستاوردهای پژوهشکده های چهارگانه بیوتکنولوژی کشور عنوان و اظهار کرد: ایران اکنون با تولید سالانه 5 میلیون تن سیب زمینی رتبه سیزدهم جهان را به خود اختصاص داده که جبران کسری واردات آن سالانه برای کشور 29 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

وی همچنین انجام پژوهش های هدفمند با استفاده از فناوری های نوین را از ماموریت های مهم پژوهشکده های بخش کشاورزی دانست و افزود: تولید پروبیوتکنیک های مکمل خوراک دام و طیور، فرمولاسیون غنی سازی مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی با استفاده از جلبک، تکثیر انبوه پایه ها و ارقام تجاری پسته و پژوهش های مرتبط با انواع گیاهان دارویی،آبزیان و ماهیان خاویاری تنها بخشی از مطالعات کاربردی پژوهشکده های بیوتکنولوژی کشاورزی است.

مهرداد بائوج لاهوتی،رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز نقش پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور را در آسیب شناسی و بهبود عملکرد محصولات کشاورزی گیلان مهم دانست و افزود: پژوهش های کاربردی این مرکز می تواند در حوزه کشت و استحصال مطلوب بادام زمینی، پرورش کرم ابریشم، چای و زیتون منشا خدمات سازنده باشد.

غلامعلی جعفرزاده،نماینده رشت در مجلس نیز نقش پژوهشکده های بیوتکنولوژی حوزه کشاورزی را در تحقق عینی اهداف پیش بینی شده در اقتصاد مقاومتی موثر دانست و خاطرنشان کرد: ارتقای بهره وری، افزایش برداشت در واحد سطح، مدیریت زمان و بهبود کیفیت تولید از الزاماتی است که با دانش محوری نتیجه می دهد.

محمد درویشی، مسئول سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری سپاه قدس گیلان نیز اظهار کرد: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی شمال کشور دارای هر دو بخش تحقیقات گیاهی و جانوری است و این مزیت قابل توجهی را برای کشور بویژه استان گیلان در بر دارد.

وی ادامه داد: کاربرد تکنیک های بیوتکنولوژی موجب افزایش تولید کمی و کیفی محصولات،کاهش هزینه های تولید، حفظ تنوع بیولوژیک، ایجاد گیاهان و جانوران مقاوم نسبت به بیماری ها و آفات، حفظ امنیت غذایی و… می شود.

به گزارش ایسنا، درویشی افزود:اولویت کارهای تحقیقاتی این پژوهشکده باید بر بهبود تولید محصولات استراتژیک استان همانند چای، برنج، بادام زمینی،زیتون و فندق قرار گیرد تا راهگشای مشکلات کشاورزان منطقه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا