رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد:
محصولات گردشگری استانداردسازی قابل قبولی ندارند

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: استانداردسازی، یکی از ضعف های ما در زمینه توسعه گردشگری است. در حال حاضر محصولات گردشگری ایران در رقابت با کشورهای دیگر استاندارد سازی قابل قبولی ندارد. ما برای رشد و توسعه گردشگری چاره ای جز انجام استانداردسازی نداریم در غیراین صورت این آشفتگی در بخش های گردشگری همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در نشست خبری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری که امروز صبح( سوم مرداد) در این پارک برگزار شد، گفت: پارک ملی علوم و فناوری های نرم به عنوان تنها پارک تخصصی و ملی در حوزه صنایع فرهنگی است. این پارک در کنار حمایت از شرکت ها و موسسات فرهنگی، در برپایی رویدادهای تخصصی که با حوزه فرهنگ در ارتباط هستند، اقدامات خوبی انجام داده است که از جمله می توان به جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری اشاره کرد که امسال سومین دوره آن مهر ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: اکنون با وجود تمام موانع کشور در همه حوزه ها_ به ویژه حوزه هایی که با علم سر و کار دارد_ در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. خوشبختانه رتبه های علمی ایران در حوزه های مختلف قابل توجه و تحسین است. یکی از شاخه هایی که کشور باید بیش از گذشته به آن بپردازد، بحث گردشگری است. امروزه تمام کشورهای دنیا ( چه کشورهایی که ظرفیت گردشگری دارند و چه کشورهایی که ظرفیت گردشگری ندارند و در حال توسعه آن هستند) نگاه بسیار عمیقی نسبت به حوزه گردشگری دارند. در حال حاضر کشورها از ظرفیت گردشگری و درآمد این حوزه استفاده می کنند اما متاسفانه به دلایل مختلف ما هنوز برای رسیدن به آن جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم.

ایمانی اظهارداشت: هرچند طبق آمارها میزان گردشگران خارجی به کشور افزایش یافته است اما نسبت به هزینه هایی که آنها دارند، فاصله داریم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. استانداردسازی، یکی از ضعف های ما در زمینه توسعه گردشگری است. محصولات گردشگری ما در رقابت با کشورهای دیگر استاندارد سازی قابل قبولی ندارد. این استاندارد سازی بر مبنای یک خود ارزیابی و نهایتا نتیجه گیری این ارزیابی ها انجام می شود که به آن تعالی می گویند.

به گفته وی، هم اکنون جایزه تعالی کشورهای مختلف در حوزه های مختلف انجام می شود. مهمترین ویژگی جایزه تعالی دولتی نبودن آن است؛ بخش های دولتی این کار را انجام نمی دهند. بخش های عمومی، بخش خصوصی یا غیر دولتی با یک پشتوانه عناصری که در آن حوزه تولید می کنند، جایزه تعالی را برگزار می کنند. بر همین مبنا ما به عنوان نهادی عمومی غیر دولتی که وابسته به جهاددانشگاهی است این طرح را ارائه کرده ایم که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت.

ایمانی گفت: نخستین بار در منطقه، کشور عربستان و پس از آن ایران این کار را انجام داده است. متاسفانه شیوع کرونا، صنعت گردشگری را نه تنها در ایران بلکه جهان زمین گیر کرد. این عامل باعث شد برنامه رشد استاندارد سازی مان کمتر به جلو پیش برود. ما می توانستیم این استاندارد سازی ها را هوشمندانه پیش ببریم اما با همان فضای خاص دوران کرونا این جایزه را برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش های مختلفی که اکنون در صنعت گردشگری فعالیت دارند مانند واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای حمل و نقل، واحدهای تفریح و سرگرمی و هر کسب و کاری که به طریقی متصل به صنعت گردشگری هستند مانند شرکت های هواپیمایی، ریلی و هتل ها در این جایزه ملی حضور دارند. هر کدام از این بخش ها رتبه بندی های جایزه تعالی را با یک ارزیابی دقیق به خودشان اختصاص می دهند. این بخش ها در چند مرحله ارزیابی می شوند و نتیجه نهایی نیز در روز پایانی جایزه اعلام خواهد شد.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی افزود: ما برای رشد و توسعه گردشگری چاره ای جز انجام استانداردسازی نداریم در این غیرصورت این آشفتگی در بخش های گردشگری همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. اگر ما بخواهیم با رویکرد بین المللی گردشگری کشور را توسعه دهیم، حتما باید این استانداردسازی را انجام دهیم. راهی جز این نداریم. متولی رسمی صنعت گردشگری کشور شاید فضایی نداشته باشد که رتبه بندی و معرفی داشته باشد. این کار مربوط به نهادی می شود که متصل به همه بخش های گردشگری باشد و بتواند این کار را به خوبی انجام دهد؛ بنابراین جایزه تعالی گردشگری ایران برای تعالی سازمان های فعال در صنعت گردشگری به دنبال ایجاد یک فضای رقابتی است.

وی یادآورشد: صنعت گردشگری یکی از بخش های صنعتی است که رقابت در آن خیلی وجود دارد. برخی اظهار می دارند به دلیل اینکه ورود به این صنعت راحت است، همه وارد این حوزه شده و فضای رقابتی ایجاد می شود. در این فضای رقابتی فعالان می توانند با شرکت در این جایزه خودشان را نشان دهند. این جایزه باعث تشویق سازمان ها برای خود ارزیابی است. ما معتقد هستیم در بحث ارزیابی نخستین مکانی که می تواند پله ارزیابی باشد، خود سازمان های متولی حوزه گردشگری است. هدف سوم این جایزه نیز ایجاد یک فضا برای تبادل تجربیات است.  کسانی در این جایزه رتبه نخست را می گیرند و دیگران به دنبال این مساله می روند این افراد چه اقدامی انجام داده اند که حائز رتبه نخست شده اند. آنها به سراغ این افراد می روند تا از تجربیات آنها استفاده کنند.

به گفته وی، طبق زمان بندی از ابتدای خرداد 1402 فراخوان ثبت نام این جایزه ها شروع شده و ارزیابی ها تا زمان برگزاری این جایزه طی این چند ماه انجام می شود. در نهایت هیات داوران در همایش مهرماه نتایج سومین دوره جایزه تعالی گردشگری را اعلام خواهند کرد.

جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری،مشوقی برای بهبود زیر ساخت ها

دکتر بابک یاوری فر مدیر اجرایی؛ جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری نیز در این نشست گفت: بحث تعالی در کشور از نیازهایی است که مجموعه های مختلف سال های سال پیرامون تحقق آن تلاش کرده اند. این مجموعه ها در جهت بهتر شدن، بهبود یافتن و افزایش بهره وری و حرکت به سوی تعالی راهنماها و مشوق هایی مانند برپایی رویدادها و جوایز برای صنایع مختلف کشور تعیین کرده اند.

وی افزود: سال 1397 با تصمیم رئیس پارک ملی فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و مجموعه شورای سیاست گذاری با هدف بهینه سازی و بهتر کردن فعالیت های حوزه فرهنگ در جهت تعالی، جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری و به منظور ایجاد رقابت و ایجاد مشوق برای صنایع مختلف گردشگری و فرهنگی از جمله هتل ها، محل های اقامتی، محل های پذیرایی و … آغاز به فعالیت کرد.

یاوری فر افزود: متاسفانه دور دوم این جایزه با چالش بزرگی به نام کرونا مواجه شدیم. اپیدمی کرونا آسیب های جدی به صنعت گردشگری وارد کرد که کشور ایران نیز از این امر مستثنی نبود از اینرو دور دوم این جایزه سال 1399 با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و امسال نیز سومین دوره آن برگزار می شود.

وی به فرایند ارزیابی ها اشاره کرد و اظهارداشت: در فرایند ارزیابی، تیم های ارزیابی علاوه بر توانمندی هایی که ارائه می دهند با بازدید از محل مجموعه متقاضی، نقاط قوت و نواحی قابل بهبود را احصا خواهند کرد. تمام شرکت کنندگان این جایزه نیز گزارش مدونی از نقاط قوت و مدون و زمینه های بهبود خودشان را از دبیرخانه دریافت کرده اند؛ این مجموعه ها نقاط قوت آنها را می دانند و می توانند به آنها در این زمینه راهنمایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی این رویداد ارائه نظر علمی و کارشناسی شده به مجموعه هایی است که در این جایزه شرکت می کنند . همچنین سعی کرده ایم از مجموعه هایی که اقدامات ویژه ای در صنعت گردشگری انجام داده اند، تقدیر  و انها را معرفی کنیم.

یاوری فر اظهار داشت: بنا داریم برای فعالان، تورهای تعالی تشکیل دهیم تا عملکرد ویژه مجموعه هایی که باعث موفقیت، مزیت، افزایش اخلاق مداری و تحقق ارزش های ملی شده است را نمایش داده تا دیگر مجموعه ها بتوانند از سیستم های مدیریتی آنها الگوبرداری کنند و یک اشتراک و تصمیم دانشی نیز شکل بگیرد.

 یاوری فر ادامه داد: ما در این جایزه نه تنها از مجموعه های برتر قدردانی می کنیم بلکه در پایان هر دوره طبق برآوردها و پژوهشهای علمی ،نقشه راهی برای بهبود این کسب و کارها تهیه می کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا