با یافته های جدید محققان مشخص شد؛
توسعه درمان های جدید برای پیشگیری از سرطان و بیماری های عفونی

محققان مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک در استرالیا، توانستند مکانیسم‌ های محافظتی نوع خاصی از سلول ‌های ایمنی را در بدن کشف کنند که پیشرفت های بالقوه ‌ای را برای درمان ‌های پیشگیرانه به دنبال دارد. این یافته ها، عملکرد این گلبول ‌های سفید خاص و پتانسیل آنها برای ارائه یک پاسخ ایمنی مؤثر را روشن کرده اند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دریافتند: درک عملکرد این سلول ها می تواند مسیر توسعه و بهبود درمان های جدید برای مبارزه با سرطان و بیماری های عفونی مانند کووید 19، استرپتوکوک های گروه A و سل را هموار سازد.

برای این مطالعه، محققان به طور خاص بر نقش سلول های T گاما دلتا، متمرکز شدند؛ سلول های منحصر به فردی که یک پل بین سیستم ایمنی ذاتی و تطبیقی برقرار می کنند. این سلول ها در غده تیموس قرار دارند؛ غده تیموس، اندام کوچکی است که داخل قفسه سینه و در نزدیکی قلب، قرار دارد.

این، اولین مطالعه ای است که فرآیند تولید این سلول های ایمنی را روشن می کند. به گفته محققان، این کشف، نوید پیشرفت های بزرگی را در زمینه پزشکی می دهد و می تواند به بهبود قابلیت های موجود برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها و عفونت های مختلف کمک کند.

دانشمندان توضیح دادند: تعداد قابل توجهی از این سلول های خاص، در خون و بافت های بدن ما یافت می شوند که با رسیدن به سن بلوغ متراکم تر می شوند. نتایج تحقیقاتی ما، یک فرآیند سه مرحله ‌ای را نشان داده اند که طی آن، این سلول‌ ها، در تیموس رشد کرده و بالغ می شوند. پس از این فرایند، سلول‌ ها این آمادگی را دارند تا در سراسر بدن پراکنده شوند و با عفونت ها مبارزه کنند.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از کارشناسان، تصور می ‌کردند که با بالا رفتن سن، تیموس، نقش ناچیزی را در رشد این سلول ‌ها ایفا می ‌کند، اما یافته های این مطالعه، نقش این غده در آماده‌ سازی بدن برای مقابله با بیماری های مختلف را برجسته کرده اند.

پژوهشگران افزودند: هرچه درک ما از عملکرد دقیق این سلول‌ ها عمیق‌ تر باشد، توانایی ما برای ایجاد رویکردهای درمانی جدید نیز بیشتر خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Science Immunology منتشر شده اند.

مترجم: ندا جوادهراتی