مراقب موج جدید کرونا باشیم

یک متخصص بیماری‌های عفونی نسبت به شیوع موج جدید کرونا در سطح جامعه هشدار داد و بر لزوم تزریق واکسن و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به زیرسویه جدید اومیکرون تاکید کرد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، دکتر شهرام حبیب زاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به خیز جدید ویروس کرونا در بیشتر کشورها گفت: هم‌اکنون شاهد طغیان ویروس کرونا هستیم و در کشور ما هم چند مورد ابتلا از سویه جدید این ویروس گزارش شده و ممکن است خیز جدید را در کشور شاهد باشیم.

وی قدرت انتشار سریع را از علائم مهم سویه جدید کرونا ذکر کرد و افزود: این سویه نیز با علائمی مانند سایر سویه‌ها از جمله تب، لرز، گلودرد، علائم تنفسی فوقانی، تنگی نفس، تهوع، اسهال، استفراغ و سایر علائم تنفسی همراه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه هم‌اکنون در ایران واکسن برکت پلاس بیشتر علیه سویه جدید اومیکرون تاثیر دارد، اظهار کرد: به شهروندان توصیه می‌شود که از هر واکسن در دسترس تزریق کنند.

وی با بیان این که در موج هفتم شیوع کرونا، میزان درگیری ریوی و مرگ و میر در افراد واکسینه شده پایین بود و واکسیناسیون به عنوان اولین حفاظت کننده در مرگ و میر عمل کرد، گفت: کسانی که ۲ دُز واکسن را تزریق کرده‌اند و دارای بیماران زمینه‌ای هستند، حتما دُز یادآور سوم و چهارم را به فاصله ۶ ماه از تزریق دز قبلی دریافت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: کسانی که دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، ایمن‌تر از سایر افرادی هستند که هنوز اقدام به این کار نکرده‌اند و بر این اساس لازم است که تزریق واکسن در کنار سایر توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

وی بر ضرورت استفاده از ماسک تاکید و بیان کرد: زدن ماسک به شکل موثری از ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی از جمله آنفلوانزا و کرونا جلوگیری می‌کند و بر این اساس، شهروندان باید استفاده از ماسک را جدی گرفته و با این کار هم در راستای سلامت خود و هم در سلامت خانواده و جامعه بکوشند.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تعطیلی ۲ ساله مدارس را باعث محدود شدن چرخه انتقال ویروس در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: بعد از بازگشایی مدارس، شاهد تنوع زیاد ویروس در جامعه با چرخه انتقال سریع‌تر هستیم و این ویروس‌ها بیشتر در کودکان و دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

وی از مردم خواست تا در صورت بروز علائم اولیه ابتلا به کرونا در منزل استراحت کنند و حتی بعد از رفع علائم نیز از ماسک استفاده کنند.

دکتر حبیب زاده، شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و اماکن پرازدحام، رعایت تهویه در اتاق و فضای بسته، استفاده از ویتامین سی و میوه‌‎های حاوی این ویتامین از قبیل پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی و عدم استفاده از مواد محرک سیستم تنفسی و همچنین توجه به توصیه‌های بهداشتی را از جمله موارد مقابله با شیوع و مقابله با سویه جدید کرونا در جامعه ذکر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا