موفقیت جهانی ترکیه برای جذب گردشگر در سایه غفلت ایران

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد: تعداد گردشگران خارجی که در ماه می به این کشور سفر کرده اند به چهار و نیم میلیون نفر رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.2 درصد افزایش داشته است.

به گزارش سیناپرس، ترکیه طی سال های گذشته برنامه ریزی و سرمایه گذاری گسترده ای در صنعت گردشگری داشته و این سیاست های مناسب در کنار وجود جاذبه های مختلف طبیعی و تاریخی و ایجاد زیر ساخت های لازم سبب شده است که گردشگری به یکی از اصلی ترین منابع درآمد ترکیه تبدیل شود.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، استراحتگاه مدیترانه ای آنتالیا با میزبانی یک میلیون و ۵۱۰ هزار بازدید کننده در صدر فهرست محبوب ترین مقاصد ترکیه قرار گرفت، استانبول با 1یک و نیم میلیون بازدیدکننده در رده دوم قرار داشته و استان موگلا در دریای اژه و استان شمال غربی ادرنه با میزبانی به ترتیب ۳۸۰ هزار و ۸۹۹ و ۳۴۹ هزار و ۱۲۳ گردشگر خارجی در رتبه های بعدی قرار دارند.

بررسی آمارهای فوق نشان می دهد: ترکیه به خوبی توانسته است توازن مناسبی بین آثار طبیعی و تاریخی خود ایجاد کرده و با اعمال سیاست های مناسب و واقع بینانه در کنار ساخت مراکز اقامتی و تفریحگاه های مناسب در سطح بین المللی در همه حوزه ها شاهد ورود گردشگر خارجی باشد. برای مثال، آنتالیا به‌خاطر سواحل زیبا و مناظر طبیعی دل‌ انگیزش مشهور است، در حالی که استانبول با قصرهای دوره عثمانی، میراث بیزانسی امپراتوری روم و موزه‌ هایش یک جاذبه گردشگری محبوب است.

آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می دهد: روس ها در صدر فهرست بازدیدکنندگان این کشور قرار داشته و پس از آن آلمانی ها و بریتانیایی ها قرار دارند.

بر اساس این داده ها، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار  گردشگر خارجی طی ۵ ماه ژانویه تا ماه می امسال از ترکیه بازدید کرده اند.

به گزارش سیناپرس، مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در این رابطه گفت: این کشور به هدف خود برای پذیرش ۶۰ میلیون گردشگر خارجی در سال و کسب درآمد ۵۶ میلیارد دلاری از گردشگری در سال ۲۰۲۳ با وجود زلزله ویرانگر رخ داده در اوایل سال جاری و انتخابات اخیر، ادامه داده است.

گفتنی است در سال ۲۰۲۲ ۵۱ میلون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی از ترکیه بازدید کردند که درآمدی معادل ۴۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای این کشور به ارمغان آورد.

به گزارش سیناپرس، متاسفانه همسایه شمال غربی ما در شرایطی به این آمار خیره کننده دست پیدا کرده و درآمدی بیشتر از صادرات نفت ایران وارد این کشور شده است که ایران از نظر دارا بودن ظرفیت های طبیعی و تاریخی برای جذب گردشگر نه تنها کمتر از ترکیه نیست بلکه جاذبه هایی بیشتر و متنوع تر دارد.

در این میان تنها نوع نگاه دولتمردان، سیاست گذاری های کلان در سطح بین المللی و برنامه ریزی با نگاه رو به جلو و البته سرمایه گذاری مناسب باعث شده است سهم ایران از جذب گردشگر خارجی و درآمدزایی از این حوزه به هیچ عنوان با همسایه موفقش قابل مقایسه نبوده و حتی بخش مهمی از سبد گردشگری ترکیه توسط هموطنان ایرانی تامین شود.

گزارش: احسان محمدحسینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا