گردشگری نقش مهمی در توانمندسازی زنان ایفا می کند

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س) گفت: گردشگری، نقش مهمی در توانمندسازی زنان از نظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایفا میکند.

به گزارش سینا پرس فارس، زهرا نقی زاده رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س) امروز 21 دی ماه، در نشست تخصصی نقش آفرینی زنان در صنعت گردشگری که به همت جهاد دانشگاهی استان فارس برگزار شد، گفت: اندیشکده بانوان این واحد به صورت اختصاصی بر روی حوزه زنان فعالیت می‌کند و از پنج کارگروه تمدن اسلامی، توانمندسازی، سلامت اجتماعی، تعالی خانواده و مطالعات تطبیقی برخوردار است.

نقی زاده با بیان اینکه توانمندسازی زنان به کانونی برای تلاشهای توسعه در سرتاسر جهان تبدیل شده است و نیاز به ارزیابی انتقادی و به روز از یافته های موجود در مورد توانمندسازی زنان وجود دارد، افزود: کارگروه توانمندسازی اندیشکده بانوان، پژوهش‌هایی را پیرامون موضوع توانمندسازی زنان در تمامی حوزه ها مورد مطالعه قرار داده است که یکی از این پژوهش‌ها در قالب یک فراتحلیل کیفی مربوط به توانمندسازی زنان در صنعت گردشگری است.

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا (س) ادامه داد: برای تحقق این امر حدود ۲۰۶ مقاله و پایان‌نامه با دو کلید واژه اصلی “توانمندسازی” و “زنان” از پایگاه‌های معتبر کشور استخراج شده و بر مبنای آن پژوهش فوق انجام و یافته هایی حاصل شد.

نقی زاده اظهار داشت: طبق یافته ها، از انتهای دهه 80 با گسترش پژوهشهای این حوزه رو به رو بوده ایم و تا 1400 به طور متوسط هر سال 12 مقاله یا پایان نامه با موضوع توانمندسازی زنان منتشر شده است.

او یادآور شد: بیشترین فراوانی مطالعات در حوزه توانمندسازی زنان به فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی اختصاص داشته است؛ در واقع ۳۰ درصد مطالعات را دانشجویان رشته کشاورزی انجام دادند و دانشجویان رشته علوم اجتماعی هم با ۲۱ درصد گرایش بیشتری به پرداختن به این موضوع داشته‌اند و در جایگاه دوم قرار دارند.

نقی‌زاده با بیان اینکه ۸۰درصد از این پژوهش‌ها به روش کمی بوده و ۵۰درصد از آنها هم با بهره‌گیری از پرسشنامه انجام شده‌اند، گفت: در حوزه زنان و توانمندسازی آنها نیاز به فعالیت‌های کیفی داریم؛ نیاز است به ایجاد داده بپردازیم و نظریه‌های جدید در این حوزه داشته باشیم.

او با بیان اینکه طبق جامعه آماری، تهران بیشترین فراوانی پژوهش ها را با 17درصد به خود اختصاص داده است و استانهای فارس و خراسان رضوی، اصفهان، مازندران ،گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان در رتبه های بعدی قرار دارند، افزود: ۴۶ درصد مطالعات شهری، ۳۵ درصد روستایی و ۱۸ درصد مطالعات ترکیبی بوده است.

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) تصریح کرد: مدل نهایی مستخرج از طرح فراتحلیل در زمینه توانمندسازی زنان در کشور در سه بخش دسترسی، منابع و عاملیت با مولفه محیطی و زیربنایی تعریف شده است.

او همچنین با بیان اینکه صنعت گردشگری، برای تسهیل فرصتها بهمنظور ایجاد خوداشتغالی و درآمدزایی و قدم برداشتن در مسیر کاهش فقر زنان در کشورهای در حال توسعه، از ظرفیتهای قابل ملاحظه ای نسبت به سایر صنایع برخوردار است، گفت: به همین دلیل گردشگری به عنوان یک صنعت پویا در راستای توسعه اقتصادی، ضمن فراهم سازی زمینه های رفاهی، برای زنان منفعت های زیادی به همراه داشته است.

نقی زاده عوامل موثر بر توانمندسازی زنان در حوزه گردشگری در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل فردی و آموزش و ظرفیت سازی می‌تواند موجبات به توانمندسازی زنان را فراهم می نماید.

او اظهار داشت: عوامل اجتماعی و فرهنگی می تواند با فراهم نمودن بستر آگاهی و مشارکت اجتماعی، فرهنگ سازی در زمینه از بین بردن کلیشه های فکری مرتبط با زنان و احساس تعلق مکانی بیشتر در زنان موجبات توانمندسازی زنان در حوزه گردشگری را فراهم نمایند.

نقی زاده؛ افزایش درآمد و احیا و توسعه صنایع دستی و محلی، بالا بردن قدرت ریسک پذیری در زنان و ایجاد اشتغال را از عوامل اقتصادی موثر بر توانمندسازی زنان در حوزه گردشگری عنوان و اضافه کرد: داشتن ذهن و تفکر خلاق، بهره گیری از عوامل محیطی و ایجاد احساس خوداتکایی فردی نیز از عوامل فردی موثر بر توانمندسازی زنان در حوزه گردشگری محسوب میشود.

او در پایان، آموزش و مهارت یابی در صنعت گردشگری، آموزش و بهره گیری از منابع طبیعی، محیطی و بهره گیری از دورههای آموزشی و ارتباط با نهادهای متولی را از عوامل آموزشی و ظرفیت سازی موثر بر توانمندسازی زنان در حوزه گردشگری دانست و بر تحقق آنها تاکید کرد.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا