توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی برگزار شد؛
معرفی ۴۰ رقم بذر هیبرید کاهو بومی شده در اولین رویداد روز مزرعه

رویداد روز مزرعه با هدف معرفی ارقام جدید و متنوع کاهو توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاد دانشگاهی در نظرآباد استان البرز برگزار شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، در این رویداد که با حضور فعالان، سرمایه‌گذاران و کارشناسان  حوزه بذور و کشاورزی برگزار شد، برگزاری رویداد معرفی دستاوردهای طرح فناورانه «تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی» و ارقام متنوع و جدید کاهو در مزرعه نمایشی صورت گرفت.

دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، هدفگذاری این فعالیت ها را در راستای چند راهبرد کلان کشور برای ارتقای امنیت غذایی، امنیت سلامت و اقتصادی برشمرد و گفت: امروز پس از چند سال فعالیت تحقیقاتی و توسعه ای موفق به معرفی ۴۰ رقم بذر کاهوی بومی شدیم که به لحاظ طعم، رنگ، فرم و دیگر خصوصیات ژنتیکی و فنوتیپی متنوع ترین مجموعه از بذور کاهو در کشور است.

وی بیان کرد: این مرکز در قالب طرح های فناورانه، محصولات زیستی بهبود یافته را که مبتنی بر شناسایی منابع ژنتیکی بوده و ارتقای امنیت غذایی را سبب شده و می تواند در سبد غذایی مردم قرار گیرد، به مرحله اجرا درآورده است.۲ نمونه بارز این دستاوردها در زمینه تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و میکروارگانیسم های پروبیوتیک حاصل فناوری زیستی است که بر اساس منابع ژنتیکی بومی اجرا شده است.

آذربایجانی تصریح کرد: اکنون با برگزاری این رویداد در قالب مزرعه نمایشگاهی در زمان سرمایه گذاری برای تولید انبوه این بذور برای تامین نیاز کشور قرار داریم تا با حضور سرمایه گذارانی که استقبال خوبی از این رویداد کرده اند بتوانیم قسمتی از نیاز کشور را که از واردات تامین می شود توسط بذور داخلی تامین نموده و همچنین و به بهبود صنعت کشاورزی کشور کمک نماییم.

وی با بیان اینکه میزان واردات بذر سبزی و صیفی به صورت رسمی و غیررسمی به کشور بیش از چند صدمیلیون دلار است، افزود: این رقم در مقاطع مختلف متفاوت است که با معرفی این ارقام درصدد هستیم تا نیاز کشور به بذور دست اول تامین شود.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهار کرد: تولید بذور بر اساس اقلیم هر کشور و مقاومت در برابر آفتها و با کیفیت، متناسب با ذائقه مردم و دیگر شرایط کشت مختص هر منطقه از ضروریاتی است که هم باعت امنیت غذایی شده و از طرفی از هدر رفت منابع ارزی جلوگیری می نماید.

این رویداد دو روزه برای علاقه‌مندان و متخصصان حوزه کشت و بذر و کشاورزی، فرصت مناسبی بود تا با متخصصان صنعت کشاورزی گفتگو و تبادل نظر تجربه نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا