یافته های جدید محققان نشان داد؛
هوای آلوده، قاتل بیماران قلبی

یافته های جدید محققان دانشگاه پزشکی بیالیستوک نشان داد: قرار گرفتن در معرض هوای آلوده، خطر مرگ زودرس را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران گفته اند: یافته‌ های ما نشان داده است که کاهش آلودگی هوا می ‌تواند از تشدید وضعیت نارسایی قلبی پیشگیری کند.بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلودگی هوا بزرگترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان است که شامل ذرات معلق (PM) 2.5 و PM10 می شود. منابع اصلی این ذرات معلق آلوده، گازهای خروجی اگزوز وسایل نقلیه و دود کارخانه های صنعتی هستند.

بیماری نارسایی قلبی، بیش از 64 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. یافته های قبلی نشان داده بودند که افزایش ذرات معلق در هوا با افزایش بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی مرتبط است.

در مجموع 87 هزار مرگ در طول این مطالعه پنج ساله ثبت شدند که از این تعداد 7 هزار مورد در اثر نارسایی قلبی بودند. میانگین سنی فوت شدگان بر اثر نارسایی قلبی 74 سال بوده و 49 درصد آنها زن بودند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ها نشان دادند که بیشترین تعداد مرگ و میر در زمستان رخ داده است.

افزایش هر 10 میکروگرم بر متر مکعب در ذرات PM2.5 و PM10 به ترتیب با افزایش 10 و 9 درصدی خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی در روز آلوده همراه بود.

دانشمندان اظهار داشته اند: نتایج ما نشان داده است که آلودگی تا بعد از گذشت دو روز پس از قرار گرفتن در معرض آلودگی، همچنان بر سلامت قلب، تأثیر منفی می ‌گذارد. بیماران مبتلا به نارسایی قلبی باید بیرون رفتن در مناطق آلوده را به حداقل برسانند، به عنوان مثال از فعالیت های خارج از منزل در مکان هایی با ترافیک متراکم یا زمان هایی که سطح آلودگی بالاست، پرهیز کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در کنگره سالانه انجمن متخصصین قلب و عروق اروپا (ESC) ارائه شده اند.

مترجم: رها امیدوار

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا