هدف ایسپا کمک به نظام تصمیم‌گیری در کشور و استانهاست

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان تأثیرگذاری ایسپا را بیشتر از تصور دانست و گفت: اصلی‌ترین هدف تاسیس ایسپا کمک به نظام تصمیم‌گیری در کشور و استانهاست.

دکتر علی کلانترنیا در نشست صمیمانه ای که به مناسبت بیست و دومین سالگرد تشکیل مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در دفتر معاونت فرهنگی برگزار شد، افزود:  ایسپا تلاش می‌کند صدای مردم باشد. این کار از طریق سنجش مستمر دید‌گاه‌های مردم در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و …  در قالب طرحهای ملی و کارفرمایی در استان انجام می‌شود؛ بر همین اساس انواع نظرسنجی را بسیار دقیق انجام می دهد که ثمره زحمت همه عزیزان است و روز به روز در جهت ارتقاء کیفیت کارهای تحقیقاتی گام برمی دارند.

وی ادامه داد: ایسپا، هدف شبیه سازی و ایجاد شرایط و محیط کار برای دانشجو است که برای کار در محیط بیرون آماده شوند.

کلانترنیا ایسپا را مرکزی تخصصی برای نشان دادن واقعیت ها به شیوه کاملا علمی با پشتوانه دانشگاهی و بهره‌گیری از تخصص اساتید دانشگاهی و دانشجویان علاقمند برای اجرای طرح های پژوهشی دانست که با داشتن سابقه بیش از دو دهه بسیار درخشان ظاهر شده و کارنامه این مرکز را بسیار موفق ایسپا ارزیابی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد همکاری متعدد در سال های متوالی با دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی در قالب طرح های کارفرمایی با ارائه راهکارهای کاربردی از سوی مرکز ایسپا گام مهمی در جهت توسعه استان باشد.

در ادامه عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا  نیز خود را یک ایسپایی معرفی کرد و گفت: وقتی ایسپا تأسیس شد، با آنکه تعداد نیروهای آن بسیار اندکی بود اما همزمان در حوزه آموزشی و پژوهشی بسیار فعال بود و با گذشت زمان امروزه از مهمترین مراکز فعال در حوزه آموزشی و پژوهشی است که به خاطر زحمات زیاد و دلسوزانه مسؤلان جهاددانشگاهی و مدیر اجرایی این مرکز بوده که به این مرحله رسیده است.

دکتر محمد مبارکی افزود: در انجام کارهای پژوهشی ایسپا، خود پرسشگران بسیار مهم هستند چون در پژوهش های کمی، وقتی به مدل نهایی می رسیم نیازمند پرسشگر هستیم و از آنجایی که نیاز به داده های واقعی داریم، در این زمینه، اخلاق علمی پرسشگر خیلی مهم است تا داده های واقعی جمع آوری شود. داشتن تیم پرسشگری فعال و صادق در فرایند پژوهش علمی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 وی در ادامه به پنج اصل و معیار مهم در امر پرسشگری پرداخت و وجود آنها را در پرسشگر ضروری دانست و گفت: باور به پژوهش علمی، داشتن علاقه، داشتن صداقت، رعایت اخلاق علمی و کسب مهارت اصول مهم پرسشگری است.

دکتر مبارکی تصریح کرد: دانشجویان نباید فقط دروس را به صورت تئوریک بگذرانند و باید وارد میدان عمل شوند و مفاهیم یادگیری شده تئوریک را عملی کنند که خوشبختانه ایسپا کمک می کند این مهارت ها تقویت و عملیاتی شود تا در آینده محققان و پرسشگران بتوانند خودشان  وارد کارهای پژوهشی شوند و به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.

فاطمه عزیزی هرمز، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همدان نیز یکی از نقاط قوت ایسپا ارتباط همیشگی آن با بدنه دانشگاه و دانشجویان است و اضافه کرد؛ ایسپا در طی این چند سال توانسته ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کند که در این زمینه نقش و تاثیر مدیر این مرکز بسیار زیاد است که همواره تاکید بر علمی بودن طرح¬های نظرسنجی و پژوهشی دارند.

مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران( ایسپا) شعبه همدان با تبریک سالگرد ایسپا با یادآوری سال تاسیس ایسپا در سال 1380 چند ماه بعد از در استان همدان گفت، ما خاطرات بسیار زیادی از انجام طرح ها داریم که شامل خاطرات تلخ و شیرین حین انجام عملیات پرسشگری است. ایسپایی بودن روحیه خاص خود را می طلبد و افرادی که وارد این مرکز می شوند باید علاقه مند باشند و برخی از ویژگی های شخصیتی را داشته باشند که با ورود به خانواده ایسپا همه این ویژگی ها تقویت می شود که محققان و پرسشگران پرسشگران ایسپا ثابت کرده اند که در هر شرایطی از عهده انجام کار برمی آیند و بسیار توانمند هستند.

 اعظم شکوری افزود: تجربیاتی که محققان و پرسشگران در ایسپا کسب می کنند حتی در کلاس درس هم به آنان آموزش داده نمی شود و تجربه عملی و میدانی، تجربه ای فراتر و متفاوت تر از کلاس درس است.

در ادامه مراسم، پرسشگران به بیان خاطرات خود از پرسشگری در طرح¬ها پرداخته و همکاری با ایسپا را موجب افزایش اعتماد به نفس و تقوثیت توانایی حل مسئله برشمردند.

در پایان از پرسشگرانی که در سال 1401 با مرکز ایسپای همدان همکاری داشتند قدردانی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا