ثبت نخستین مورد مرگ ناشی از سویه جدید کرونا

طی چند هفته گذشته سویه جدیدی از کرونا در گوشه و کنار جهان شیوع یافته که با نام Arcturus  معرفی شده و بسیار مسری است. علی رغم این که این سویه نسبت به سویه های پیشین مرگبار نیست، نخستین مورد مرگ ناشی از آن طی روزهای گذشته ثبت شد.

به گزارش سیناپرس، سویه Arcturus نوع جدید دیگری از بیماری کووید ۱۹ است که طی هفته های اخیر در سراسر جهان در حال گسترش است. این نوع جدید از ویروس کرونا به عنوان زیر شاخه ای از سویه اومیکرون معرفی شده است. بر اساس آخرین گزارش‌ ها، اولین مورد مرگ ناشی از ابتلا به نوع Arcturus کرونا در جهان ثبت شده و این بیمار در کشور تایلند به دلیل ابتلا به سویه فوق درگذشت.

به گفته کارشناسان، این نوع جدید از ویروس کرونا یک و نیم برابر بیشتر از آخرین زیر شاخه اصلی کووید ۱۹ عفونی تر است. به باور کارشناسان، این یک واقعیت نگران ‌کننده است، ذزیرا کل جهان شاهد افزایش مجدد موارد کرونا طی هفته های اخیر بوده و برخی کشورها نیز افزایش موارد مربوط به این نوع را تجربه می‌ کنند.

بر اساس گزارش های رسمی، کشور تایلند در مجموع ۲۷ مورد حاد بیماران آلوده به نوع Arcturus را شناسایی کرده است که شامل یک مورد مرگ و میر  می شود.  البته باید توجه داشت فردی که بر اثر ابتلا به این سویه فوت کرد، یک فرد مسن بود که از بیماری های زمینه ای رنج می برد.به گزارش سیناپرس، ممکن است هنوز درک نشود که چرا و چگونه این نوع جدید کرونا بسیار مسری است، اما واضح است که ابتلا به این ویروس می تواند تأثیر بیشتری بر افرادی که دارای سایر مشکلات سلامتی هستند داشته باشد. مقامات سازمان بهداشت جهانی در مورد سویه فوق که با نام علمی  XBB.1.16 نیز شناخته می شود هشدار داده و از عموم مردم خواسته اند احتیاط کنند.

آیا نوع Arcturus خطرناک تر از سویه های قبلی است؟

به گزارش سیناپرس، اولین شناسایی این نوع خاص از ویروس کرونا در ماه ژانویه سال جاری انجام شد. طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت  این زیرشاخه Omicron به راحتی منتقل می شود. سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد : اگر چه در نوع XB.1.16 با نوع XBB.1.5 شباهت هایی وجود دارد اما، یک جهش اضافی در نوع جدید وجود دارد که به کمک آن به راحتی گسترش می یابد. با این حال، ممکن است این سویه جدید  به شدت سویه های قبلی نباشد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در بسیاری از کشورهای جهان، سویه Arcturus جایگزین انواع دیگر ویروس کرونا شده است. گفتنی است اگر چه  این بیماری به سرعت در حال گسترش است، اما خوشبختانه میزان بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به این ویروس همچنان پایین است.

به گزارش سیناپرس، شواهد نشان می دهد: این نوع از کرونا منجر به بروز علائم خفیف شده و تاکنون هیچ عارضه شدیدی در آن مشاهده نشده است. بنابراین توصیه می شود وحشت نکرده و نگران نباشید ولی توصیه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در فضاهای عمومی و ضد عفونی کردن دست ها را همچنان دنبال کنید.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا