مرگ سالانه صدها هزار نفر در جهان به دلیل نوشیدن آب آلوده

بر اساس گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی، نیمی از جمعیت جهان بدون دسترسی کافی به آب سالم، بهداشتی و پاک زندگی می کنند. متاسفانه این موضوع سبب مرگ سالانه صدها هزار نفر می شود.

به گزارش سیناپرس، سازمان بهداشت جهانی طی بیانیه ای در مورد خطرات رو به رشد سلامتی ناشی از آب آشامیدنی ناسالم، بهداشتی و پاک ابراز نگرانی کرده است. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود فاش کرده است که نیمی از جمعیت جهان هنوز دسترسی کافی به آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و پاک ندارند؛ این موضوع منجر به ثبت دست کم یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مرگ قابل پیشگیری و بروز مشکلات جدی برای ۷۴ میلیون نفر در سال می شود.

درگیری ‌ها، مقاومت آنتی بیوتیکی، ظهور مجدد کانون ‌های وبا و تغییرات آب و هوایی به‌ عنوان عوامل مؤثر در افزایش بار بیماری‌های مرتبط با بهداشت آب شناخته می ‌شوند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی بر اساس تخمین بار بیماری ‌های منتسب به بهداشت و سلامت آب نا ایمن یعنی اسهال، عفونت‌های حاد تنفسی، سوء تغذیه و کرم‌های قارچی منتقله از خاک در ۱۸۳ کشور عضو این سازمان از سال ۲۰۱۹ است. به گزارش سیناپرس،طبق این گزارش بیماری اسهال برای بیش از یک میلیون مرگ و ۵۵ میلیون مورد شرایط اضطراری نسبت داده شد که بیشترین بار بیماری مربوط به بهداشت آب را تشکیل می دهد.

از سوی دیگرعفونت‌های حاد تنفسی ناشی از عدم رعایت بهداشت دست‌ها با ۳۵۶ هزار مورد مرگ و ۱۷ میلیون مورد شرایط وخیم، دومین عامل مهم این بیماری شناخته شد.در مرحله بعدی اما شستشوی با آب آلوده منجر به ۳۹۵ هزار مورد مرگ و ۳۷ میلیون مورد بستری و وخامت شرایط بیماران به ویژه در کودکان زیر پنج سال شد.

گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد: اسهال و عفونت های حاد تنفسی مهمترین علل عفونی مرگ و میر در این گروه سنی در سطح جهان هستند. بر اساس این گزارش ، در سال ۲۰۱۹، اسهال باعث مرگ ۲۷۳ هزار کودک شده و ۱۱۲ هزار طفل زیر پنج سال نیز در این بازه زمانی به دلیل عفونت های حاد تنفسی جان خود را از دست دادند.

در این میان بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بهداشت آب در آفریقا و آسیای جنوب شرقی گزارش شده است. موضوع قابل تامل این است که نزدیک به ۹۰ درصد از مرگ و میرهای مرتبط با آب آشامیدنی ناسالم و بهداشت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ داده است.به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که این معضل یک مشکل جهانی بوده و حتی در کشورهای با درآمد بالا نیز ۱۸ درصد از بار بیماری اسهالی ناشی از اقدامات ناکافی بهداشت دست و آلودگی آب است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: thehealthsite

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا