تزریق گسترده نخستین واکسن مالاریا در دوازده کشور آفریقایی

مالاریا یکی از علل اصلی مرگ و میر در قاره آفریقا است که تقریباً ۹۵ درصد موارد این بیماری در جهان و ۹۶ درصد مرگ و میرها در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده است. این بیماری در سال ۲۰۲۱ باعث مرگ نزدیک به نیم میلیون کودک زیر ۵ سال شد. به تازگی اما نخستین واکسن مالاریا به طور همزمان در ۱۲ کشور آفریقایی در حال آزمایش انسانی که موفقیت این طرح می تواند مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، مالاریا یک بیماری مرگبار اما قابل پیشگیری و درمان است. طبق گفته یونیسف، تقریباً هر دقیقه یک کودک زیر ۵ سال در جهان بر اثر مالاریا جان خود را از دست می دهد. انتظار می رود رونمایی از اولین واکسن مالاریا بار این بیماری را به ویژه در آفریقا کاهش دهد.

در سال ۲۰۱۹، نخستین واکسن مالاریا در جهان با نام RTS, S/AS01  برای اولین بار در سه کشور آفریقایی غنا، کنیا و مالاوی از طریق برنامه اجرای واکسن مالاریا با حمایت سازمان بهداشت جهانی عرضه شد. تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در این کشورها این واکسن را دریافت کرده اند و مشخص شده است که این واکسن ایمن و مؤثر است و در نتیجه موارد شدید مالاریا و مرگ و میر کودکان را کاهش می دهد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، حداقل ۲۸ کشور آفریقایی مایل به دریافت واکسن مالاریا هستند. در پاسخ به این تقاضای بالا، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به طور مشترک تصمیم گرفتند که در مجموع ۱۸ میلیون دوز از واکسن مالاریا را طی دو سال آینده به ۱۲ کشور آفریقا اختصاص دهند.

بر این اساس اعلام شد؛ علاوه بر غنا، کنیا و مالاوی، واکسن مالاریا به ۹ کشور آفریقایی دیگر از جمله بنین، بورکینافاسو، بوروندی، کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، لیبریا، نیجر، سیرالئون و اوگاندا ارائه خواهد شد. این کشورها واکسن مالاریا را در برنامه های معمول ایمن سازی خود لحاظ خواهند کرد.به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رود که آن ها اولین دوزهای واکسن را در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ دریافت کرده و تا اوایل سال ۲۰۲۴ تزریق عمومی آن را آغاز کنند.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان معتقدند: این واکسن زمانی که به طور گسترده در کنار سایر مداخلات استفاده شود، می تواند در مبارزه با مالاریا و جلوگیری از مرگ و میر، بسیار موثر باشد.

دکتر کیت اوبراین، مدیر ایمن‌ سازی، واکسن ‌ها و مطالعات بیولوژیک سازمان جهانی بهداشت نیز در این رابطه خاطرنشان کرد که کودکان در معرض بالاترین خطر مرگ ناشی از مالاریا هستند و به همین دلیل در اولین تخصیص دوزهای واکسن مالاریا برای دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ این گروه سنی در اولویت قرار خواهند گرفت.

افزایش تقاضای جهانی برای واکسن مالاریا

سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، انتظار دارند تقاضای جهانی سالانه برای واکسن مالاریا در سال ۲۰۲۶ به ۴۰۶۰ میلیون دوز رسیده و تا سال ۲۰۳۰ هر سال به ۸۰۱۰۰ میلیون دوز افزایش یابد.

به گزارش سیناپرس، واکسن RTS,S/AS01 توسط شرکت بزرگ دارویی بریتانیا GSK ساخته و تولید شده است. این واکسن اولین واکسن مالاریا تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، البته بر اساس شواهد موجود، پیش بینی می شود واکسن مالاریا دیگری به نام R21/Matrix-M نیز به زودی توسط سازمان بهداشت جهانی تایید خواهد شد. این  واکسن توسط دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط موسسه سرم هندوستان ساخته شده است.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا