اسپیس ایکس باز هم فالکون 9 پرتاب می کند

این پرتاب در ساعت یک و 26 دقیقه به وقت شرق آمریکا (5 و 26 دقیقه به وقت گرینویچ) انجام می شود. راکت دو مرحله ای فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا به فضا پرتاب خواهد شد. پس از گذشت 9 دقیقه، بخش اول راکت فرود آرامی را بر روی سکوی شناور روباتیکی مستقر در اقیانوس اطلس انجام خواهد داد.

فرود راکت بر روی این سکوی روباتیکی هدف دوم اسپیس ایکس در این مأموریت محسوب می شود چون در واقع پرتاب و استقرار ماهواره JCSAT-16 در مدار زمین هدف اصلی این پرتاب به شمار می آید.

برخی از پرتابهای راکت فالکون 9 با فرود بر روی زمین خاتمه یافته و برخی نیز بر روی سکوی روباتیکی مستقر در اقیانوس فرود آمده اند. اینکه راکت بر روی سکوی مستقر در اقیانوس یا خشکی فرود آید به مقصد نهایی محموله آن بستگی دارد

الون ماسک، مالک ثروتمند شرکت اسپیس ایکس اعتقاد ویژه ای به بازیابی راکتها داشته و این موفقیت را به عنوان گامی بلند در راه حضور سریعتر، همه جانبه تر و طولانی مدت تر انسان در فضا می داند.

شرکت اسپیس ایکس تاکنون 5 مرتبه موفق به فرود آوردن بی نقص بخش اول راکت فالکون 9 بر روی زمین شده است. در آخرین سری از این نوع ماجراجویی فضایی، شرکت اسپیس ایکس موفق شد راکت فالکون 9 را پس از پرتاب کپسول باری «اژدها» به ایستگاه فضایی بین المللی را بازیابی کند. این کپسول محموله هایی شامل تجهیزات و مواد غذایی را راهی این ایستگاه فضایی کرد.

برخی از پرتابهای راکت فالکون 9 با فرود بر روی زمین خاتمه یافته و برخی نیز بر روی سکوی روباتیکی مستقر در اقیانوس فرود آمده اند. اینکه راکت بر روی سکوی مستقر در اقیانوس یا خشکی فرود آید به مقصد نهایی محموله آن بستگی دارد. راکتهایی که ماهواره هایی را به سوی مدارهای دوردست منتقل می کنند قابلیت حمل سوخت کافی برای بازگشت به سمت سکوی پرتاب را ندارند و به همین دلیل بر روی سکوی شناور فرود می آیند. در مورد پرتاب ساعات دیگر نیز به جهت آنکه ماهواره JCSAT-16 در ارتفاع قابل توجه 35 هزار و 800 متری مستقر خواهد شد در پایان بر روی سکوی شناور اقیانوسی فرود خواهد آمد.

این ماهوراه توسط شرکت Space Systems Loral واقع در کالیفرنیا طراحی و ساخته شده و به سرویس دهی به یک شرکت ژاپنی مشغول به کار خواهد شد.

منبع: space

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا