تولید ارزان برق با کمک شن و ماسه

کد خبر : 45555 شنبه 23 مرداد 1395 - 02:26:11

گروهی از محققان در دبی به دنبال یافتن روش اقتصادی ذخیره گرمای خورشید در شن ‌و ماسه بیابان هستند.

محققان موسسه علوم و تکنولوژی دانشگاه مصدر امارات پس از چند مرحله آزمایشی دریافتند که می‌توان با فناوری جذب و ذخیره گرمای خورشید در شن‌ و ماسه بیابان هزینه‌های تولید برق را کاهش داد.

محققان این مرکز معتقدند که شن ‌و ماسه موجود در بیابان بهترین نمونه برای جذب گرمای خورشید و تبدیل به برق با استفاده از سامانه‌های مبدل گرما به الکتریسیته یا TES است، چرا که شن ‌و ماسه حتی گرمای خورشید را تا پاسی از شب حفظ کرده و منبع انرژی در دسترس و رایگانی محسوب می‌شوند.

نیکولاس کالوت، استادیار مهندسی مواد از موسسه علوم و فناوری دانشگاه مصدر عنوان کرد: در اولین مرحله آزمایشی مشخص شد که ماسه گرمای خورشید را تا دمای 1000 درجه سانتیگراد حفظ می‌کند. پس شن‌ و ماسه بیابان که در طول روز به شدت گرم می‌شوند، منبعی مناسب، پایدار و رایگان برای تولید برق هستند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سیستم‌های ذخیره انرژی گرمایی خورشید از موادی مانند روغن و نمک مذاب برای ذخیره گرما در طول روز و تولید برق در شب استفاده می‌کنند، اما این مواد از نظر قیمت و حفظ محیط‌زیست مناسب نیستند و تاثیر منفی بر اقتصاد انرژی خورشیدی دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، در حال حاضر محققان در حال آماده‌سازی نمونه نیمه تجاری ایستگاه تولید برق از گرمای موجود در شن ‌و ماسه بیابان هستند. در صورت موفقیت این پروژه نمونه تجاری نیز تولید خواهد شد.

natasha johan Bravo Tube natasha johan natasha johan