تحولات اقتصادی و سیاسی صنعت گیم را زمین گیر کرده است

تحولات اقتصادی و سیاسی چند ماه اخیر کشور، صنایع مختلف کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. صنعت نوپا و درآمدزای گیم نیز تحت تاثیر رویدادهای اخیر مانند فیلترینگ و محدود سازی اینترنت دچار تغییر و تحول های زیادی شده است و اکنون صنعتگران این حوزه نیز با مشکلات و چالش های زیادی مواجه هستند.

ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی سازی کشور و مدیر عامل استودیو بازی سازی تتراپازل در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: صنعت گیم یکی از صنایع پر درآمد دنیاست؛ درآمد صنعت گیم از درآمد صنعت موسیقی و فیلم بالاتر است. گیم، جزو صنایعی محسوب می شود که پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد.همچنین از جمله تفریحاتی است که اکثر مردم به آن اهمیت می دهند. در ایران گیم جزو دومین یا سومین سرگرمی است که مردم آن را انتخاب می کنند. اکنون بیش از 40 میلیون گیمر در ایران وجود دارد؛ پتانسیلی که خیلی ارزش سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: صنعت گیم در ایران روند خیلی خوبی در پیش گرفته بود اما حوادث چند ماه اخیر تیشه به ریشه این صنعت زده است؛ فیلترینگ گوگل پلی باعث شده صنعت بازی سازی دچار مشکلات جدی شود. درآمد بیش از 50 درصد بازی سازها از گوگل پلی است. اکنون این ابزار از بازی سازها گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: گوگل پلی، ابزارهای تجزیه، تحلیل و طراحی دارد که در اختیار بازی سازی قرار می گیرد. بازی سازان از طریق این ابزار می توانستند کارهایشان را گسترش دهند. اکنون با گرفته شدن این ابزار، صنعت گیم به شدت آسیب دیده است.

صادق یادآورشد: اکنون ما برای رفع این چالش نامه نگاری هایی با وزیر ارتباطات و رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای ترتیب داده ایم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. امیدواریم در آینده این وضعیت بهترشود اما اگر این روند ادامه یابد، بازی سازان سال آینده شرایط خیلی بدی پیش رو خواهند داشت. قطعا ادامه این روند باعث می شود بازی سازان به کشورهای رقیب و همسایه مانند دبی و ترکیه مهاجرت کنند.

بهایی به صنعت گیم داده نمی شود

محسن جهانبخش، مدیرعامل شرکت نارین گیمز نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: گیم صنعتی رو به رشد در دنیاست. درآمدزایی این صنعت در دنیا حتی از ساخت فیلم و سریال نیز بالاتر است اما متاسفانه این صنعت در ایران مورد توجه واقع نشده و به آن بهایی داده نمی شود.

 وی افزود: هدف اصلی ما این است با برگزاری رویدادها و حمایت های دولتی بتوانیم به رشد این صنعت کمک کنیم زیرا صنعت گیم بسیار پولساز است به شرط اینکه زیرساخت ها و ابزارهای آن در کشور فراهم شود. این صنعت می تواند تاثیر زیادی از نظر فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، بنابراین اهمیت زیادی دارد.

وی اظهارداشت: هم اکنون در داخل ایران چند شرکت خوب_ از لحاظ اقتصادی، تخصص و حرفه ای بودن اعضای تیم_ وجود دارد که دانش بنیان و خلاق هستند. اگر این شرکت ها مورد حمایت واقع شوند، سرعت رشد این صنعت افزایش پیدا می کند. دغدغه صنعتگران این حوزه نیز کمتر می شود و این افراد می توانند تمرکز بیشتری روی حرفه شان داشته باشند و دستاوردهای خوبی هم در این زمینه کسب کنند.

وی عنوان کرد: اکنون با شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز ورود به بازارهای بین المللی نسبت به گذشته دشوارتر شده است. این امر باعث کوچک تر شدن شرکت ها و صنعت گیم در ایران شده اما اگر بازی سازان و صنعتگران این حوزه مورد حمایت قرار بگیرند و بتوانند به بازارهای بین المللی ورود پیدا کنند، قادر به رقابت با رقبای خارجی خواهند بود.

جهانبخش گفت: متاسفانه در حال حاضر با فیلترینگ گوگل پلی، بیش از 50 درصد از ظرفیت درآمدزایی بازی سازان گرفته شده است. تعداد کاربران و درآمدزایی شرکت ها در گوگل پلی بسیار خوب بود اما دیگر آن بازار را نداریم.

هنوز بسیاری از دانشگاه ها با مقوله بازی سازی آشنا نیستند

مهرداد آشتیانی، مدیر استودیوی بازی سازی مدریک نیز در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: صنعت گیم در مقایسه با بسیاری از صنایع فعال کشور _به خصوص زیر صنایع حوزه فناوری اطلاعات_ نقطه منحصر به فردی دارد، زیرا چند حوزه و علم مختلف در آن درگیرند و ذاتا پتانسیل خوبی نیز برای صادرات محصول دارد اما هزینه تولید شغل نسبت به خیلی از صنایع پایین تر است.

وی افزود: شاید اگر نرم افزارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هیچ کدام به راحتی گیم یا بازی قابلیت صادرات نداشته باشند زیرا نیاز به یک سری پیش نیازهای اجرایی دارند در حالی که گیم نیاز به پیش نیاز ندارد. این یک فرصت است و اگر ما بتوانیم بازی ایجاد کنیم که شاخص های کلیدی عملکرد استاندارد داشته باشد، می توانیم به خوبی در بازار بین المللی ورود پیدا کنیم و ارزآوری داشته باشیم.

وی به محدودیت های اینترنت و شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و در این خصوص گفت: اتفاق های چند ماه اخیر، افزایش شدید نرخ ارز، تهدیدهایی برای کسب و کار محسوب می شوند. اگر این تهدیدها به درستی مدیریت و کنترل نشوند، کسب و کارهای این حوزه را نابود خواهند کرد. در حالی که ما اکنون فرصت های خوبی برای صادرات محصولات این حوزه داریم.

آشتیانی یادآورشد: شاید اشتباه ترین توقع ما از نهادهای حاکمیتی این باشد که ما را مورد حمایت مالی قرار دهند؛ پولی به شرکت ها داده شود یا پروژه ای تعریف کنند. شاید بهتر باشد نهادهای حاکمیتی به بحث آموزش و تربیت نیروهای انسانی متخصص ورود پیدا کنند، زیرا این کار برای خیلی از شرکت ها هزینه بر است.

وی خاطرنشان کرد: این کار اتفاقا چیزی است که نهادهای حاکمیتی باید به آن بپردازند که متاسفانه طی سال های اخیر به آن نپرداخته اند. هنوز بسیاری از دانشگاه های ایران با مقوله بازی سازی آشنا نیستند و رشته بازی سازی نداریم. آموزش های بازی سازی در مراکز آموزشی تخصصی داده نمی شود یعنی تربیت نیرو به شدت کم انجام می شود. از سوی دیگر با برون رفت نیرو و مهاجرت نیروی انسانی مواجه هستیم که ظرفیت نیروی متخصص این حوزه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

ما هم می توانستیم قطب علمی بازی سازی موبایل باشیم

امیرحسین ناطقی، مدیرعامل کوییز آف کینگز نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: اکنون اهمیت صنعت گیم در دنیا برکسی پوشیده نیست. این صنعت یکی از صنایع پر سود ده دنیا محسوب می شود که سرمایه گذاران زیادی به روی آن سرمایه گذاری می کنند. کشور ترکیه از جمله کشورهایی محسوب می شود که طی یک دهه اخیر با ورود به این مساله ارزش افزوده زیادی برای خود کسب کرده و توانسته یکی از قطب های بازی سازی در موبایل باشد.

وی افزود: متاسفانه نهادهای حاکمیتی ایران بهایی به این صنعت نداده اند و اکنون این صنعت با چالش های زیادی مواجه است. یکی از اصلی ترین چالش های آن بحث نیروی انسانی است. این چالش هرچند در حوزه های دیگر نیز مشاهده می شود اما در این صنعت بیشتر به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: بحث اینترنت آزاد و فیلترینگ گوگل پلی نیز اخیرا مشکلات زیادی برای صنعتگران و فعالان این حوزه ایجاد کرده است. ما باید ثبات اقتصادی و دسترسی به اینترنت آزاد داشته باشیم تا بتوانیم با کشورهای خارجی ارتباط برقرار کنیم. اکنون به دلیل تحریم ها نمی توانیم کار زیادی انجام دهیم. باید تحریم ها را دور بزنیم که دردسرهای خاص خودش را دارد.

وی یادآورشد: ما نیز می توانستیم مانند ترکیه یکی از قطب های بازی سازی باشیم. پیشرفت های خوبی نیز بدست آورده بودیم اما اعمال تحریم ها و مشکلات دیگر باعث شد تا فاصله زیادی از ترکیه پیدا کنیم و اکنون یک مارکت خیلی کوچک در ایران وجود داریم.

ناطقی گفت: قطعا چنین شرایطی به ضرر کشور است. یک بازی ساز راه کسب درآمد خودش را می داند و می تواند برای خود سرمایه تولید کند. هر یک از این افراد هم تا حدی ظرفیت دلسوزی و بازگویی مشکلات را دارند، اگر این مشکلات رفع نشود یا بهایی به آنها داده نشود، بازی ساز نیز به فکر چاره ای دیگر مانند مهاجرت می افتد.

نیاز به پرورش و نگهداشت نیروی انسانی داریم

محمد زهتابی، مدیر استودیوی پاییزان نیز در گفتگو با سیناپرس گفت: صنعت بازی سازی ایران، یکی از صنایع پیش روی دانش بنیان است. جزو معدود صنایعی محسوب می شود که کارآفرینی، ارزآوری و صادرات دارد. صنعتی که بین هنر، بین هنر، مارکتینگ و تکنولوژی در تعامل است.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش های این حوزه بحث منابع انسانی است که نیاز به پرورش و نگهداشت آن داریم؛ در حال حاضر حدود 60 الی 70 درصد هزینه های یک استودیوی بازی سازی در ارتباط با منابع انسانی است. البته این مشکل تنها خاص ایران نیست، کل دنیا در این حوزه با مشکل مواجه هستند. در واقع ماده اولیه ساخت بازی منابع انسانی هستند.

وی تصریح کرد: همچنین محدود ساختن اینترنت و فیلترکردن گوگل پلی، موجی از ناامیدی در میان جوانان ایجاد کرده است. هرچقدر هم ما کارآفرینان تلاش کنیم تا آینده روشنی برای آنها ترسیم کنیم اما مسوولان و تصمیم گیرندگان با انجام این سیاست کار ما را خنثی کرده اند. در چنین شرایطی امید دادن یک کارآفرین به جوانان بسیار سخت و دشوار است.

زهتابی یادآورشد: هرچند مهاجرت یکی از گزینه های جوانان ناامید است اما راه دیگری به نام بازی سازی در ایران وجود دارد. ما باید این راه را ادامه دهیم و داستان های موفقیت افراد این حوزه را به دیگران انتقال دهیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا