بیگانه ای در آب های قطب جنوب

گزارش های جدید نشان می دهد که مهمانان کشتی کروز هنگام غواصی در زیر دریایی های تفریحی در سواحل قطب جنوب با چتر دریایی فانتوم غول پیکر روبرو شدند.

به گزارش سیناپرس همدان، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشاهده نادر چتر دریایی فانتوم غول‌پیکر، موجوداتی در اعماق دریا که شبیه سفینه‌های فضایی و بشقاب‌پرنده با نوارهای ضخیم هستند که از قسمت‌های زیرین آن‌ها شناور است، توسط مسافران کشتی کروز که این حیوانات ماورایی را در سواحل قطب جنوب مشاهده کرده‌اند، گزارش شده است.

چتر دریایی فانتوم غول پیکر (Stygiomedusa gigantea)، یکی از بزرگترین شکارچیان بی مهره اعماق دریا، مهمانان را در حالی که سوار بر یک زیردریایی بودند که توسط اپراتور خط کشتیرانی وایکینگ در اوایل سال 2022 مستقر شده بود، ملاقات کردند. بر اساس مطالعه ای که در 30 ژانویه در مجله Polar Research منتشر شد، محققان تخمین زدند که طول این چتر دریایی بیش از 16 فوت (5 متر) بوده و طول یکی از شاخک های آن تا حداقل 33 فوت (10 متر) می رسد.

دانیل مور، نویسنده اول مطالعه، اولین بار متوجه شد که مهمانان با دیدن تصویر یکی از آنها در دوربین مهمان با این فانتوم غول پیکر روبرو شده اند. مور، یکی از دانشمندان ارشد وایکینگ، در ایمیلی به لایو ساینس گفت: من فوراً آن را از نظر ظاهری تشخیص دادم و با توجه به نادر بودن مشاهده ی آن ها، غرق در هیجان شدم.

چتر دریایی غول پیکر فانتوم در هر اقیانوسی به جز اقیانوس منجمد شمالی زندگی می کند. با این حال، از آنجا که این موجودات مرموز معمولاً در اعماق شنا می کنند، به ندرت توسط انسان دیده می شوند. مطالعه جدید مشاهدات مستقیم سه چتر دریایی مختلف را که در طول غواصی زیردریایی در شبه جزیره قطب جنوب انجام شده است، توصیف می کند.

مور گفت: در هر مشاهده، چتر دریایی به نظر می رسد که به آرامی شنا می کند و به آرامی زنگ هشدار را برای فراری دادن دیگر موجودات به صدا در می آورند. به نظر نمی‌رسد که آنها تمایلی به نورهای زیردریایی داشته باشند یا واکنشی به حضور ما نشان دهند.

چتر دریایی در اعماق 260 فوت (80 متر)، 285 فوت (87 متر) و 920 فوت (280 متر) مشاهده شد. چتر دریایی فانتوم غول پیکر عمدتاً اعماق کمتر از 3280 فوت (1000 متر) را اشغال می کند، اما آنها در بالاترین سطح در اقیانوس جنوبی یا اقیانوس قطب جنوب نیز دیده می شوند. هنوز مشخص نیست که چرا آنها در آب های نسبتا کم عمق در اطراف قطب جنوب شناور هستند.

مور اشاره کرد که یک توضیح بالقوه این است که چتر دریایی بالاتر شنا می کند تا خود را در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دهد، که آنها را از شر انگل ها خلاص می کند. فرضیه دیگری که مور ارائه کرده است این است که آبهای عمیق بالارونده که در اطراف قاره قطب جنوب یافت می شوند به سادگی آنها را به سمت بالا می برد. مور امیدوار است که مشاهدات آنها به درک بهتری از زندگی چتر دریایی غول پیکر منجر شود.

منبع: livescience

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا