کار فناورانه ای برای حفاظت از خاک انجام نداده ایم

مدیر گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت آب و خاک پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت ورود شرکت های دانش بنیان به مقوله حافظت از خاک گفت: متاسفانه تاکنون کار فناورانه ای در حوزه حفاظت از خاک کشور انجام نداده ایم.

دکتر حمید رضا پیروان، مدیر گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت آب و خاک پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در گفتگو با سیناپرس گفت: اگر از خاک مان حفاظت کنیم، به مراتب از آب مان نیز محافظت کرده ایم زیرا خاک ظرف نگهداری آب باران است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر حدود 80 درصد آب بارندگی کشور تبخیر شده و از دسترس مان خارج می شود. بخش دیگر از بارش باران نیز از طریق رودخانه های مرزی از کشور خارج می شوند یا به دریاها می ریزند بنابراین ما با محافظت از خاک می توانیم بخش زیادی از آب مان را محافظت کنیم.

وی به نقش شرکت های دانش بنیان برای حفاظت از خاک اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما تاکنون در مقوله حفاظت از خاک کار فناورانه ای انجام نداده ایم. اکنون در کشور نیاز داریم که شرکت های دانش بنیان به این عرصه ورود پیدا کنند. این شرکت ها با بکارگیری روش های مختلف تقویت خاک، پاکسازی و افزایش میزان حاصلخیزی خاک می توانند به بخش کشاورزی کمک بسیار زیادی کنند.

وی تصریح کرد: در سطح کشور حدود 17 میلیون هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که 10 میلیون هکتار آنها دیم است. حدود 8 میلیون هکتار نیز اراضی آبی داریم. بخش عمده اراضی آبی مان نیز در حال شور شدن یا از دست دادن کیفیت باروری و کاهش ماده آلی خاک هستند. شرکت های دانش بنیان باید به این مباحث نیز بپردازند. به عنوان مثال نیاز است که شرکت های دانش بنیان به مقوله افزایش میزان کربن و ماده آلی خاک ورود پیدا کنند.

وی به اهمیت این مساله پرداخت و در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر بسیاری از پساب های صنعتی مانند پساب نیشکر در کشور وجود دارد؛ این پساب ها برای محیط زیست مضر هستند. ما می توانیم با انجام پروسه های فناوری این پساب ها را به خاک برگردانیم و ماده آلی و میزان خاک را افزایش دهیم.

مدیر گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت آب و خاک پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اظهارداشت: قطعا اگر مدیریت بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدتی پیرامون حفاظت از خاک و آب نداشته باشیم و از فناوری های روز دنیا نیز استفاده نکنیم، شاهد وقوع خشکسالی شدید، افزایش فرونشست زمین و سیلاب های مخرب بیشتری خواهیم شد.

پیروان یادآورشد: اکنون در سطح کل جهان این مساله اثبات شده است که پدیده خشکسالی تنها مربوط به کمبود نزولات باران نیست. نوع بارش ها نیز تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال میزان بارش برف در کشور کاهش یافته است. شاید تغییر محسوسی در میزان بارش ها نداشته باشیم اما نوع بارش ها و الگوی بارش ها ( شدت و مدت فراوانی بارش) در کشورمان تغییر پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر شاهد وقوع بارش های شدید در زمان کوتاه هستیم. این نوع  بارندگی ها در خاک نفوذ پیدا نمی کنند و باعث افزایش دامنه تخریب سیل، انواع فرسایش ها و لغزش های زمین می شوند. این نوع بارندگی ها خسارت های هم به امور زیربنایی و زیرساختی وارد می کند. جان بسیاری از انسان ها نیز در معرض خطر قرار می گیرد.

به گفته وی، قطعا با توجه به اینکه الگوی رژیم بارشی در جهان مخصوصا در ایران تغییر پیدا کرده است، باید برنامه های مقابله با این پدیده ها را از قبل طراحی و اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: باید دیدگاه های مدیریتی کشورمان پیرامون مساله حفاظت از آب و خاک تغییر پیدا کند یعنی افرادی که در امور اجتماعی و مدیریتی صاحب نظر هستند نیز باید به این حوزه ورود پیدا کنند. ما از دیدگاه تخصصی به این قضیه نگاه می کنیم. الگوهای مدیریتی مملکت باید همراه با الگوهای توسعه باشند. الگوهای مدیریتی سطح بالا و دستوری رئیس جمهور به درد ما نمی خورند. در صورتی که الگوهای مدیریتی رده های میانی و تخصصی منابع طبیعی کارساز هستند. این افراد و صاحب نظران باید به این مقوله بپردازند و برنامه هایی نیز پیرامون تحقق این مساله پیاده و اجرا کنند.

گفتگو: بیتااکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا