تجربیات پارکهای فناوری ایران نتایج خوبی برای اقلیم کردستان عراق دربردارد

دکتر محمد فرهادی در این دیدار که در آن زمینه‌های همکاری و حمایت آموزش عالی ایران در جهت توسعه و پیشرفت آموزش عالی در اقلیم کردستان عراق مورد بررسی قرار گرفت، با اشاره به ظرفیت مناسب آموزش عالی، امور پژوهشی و تکنولوژیکی در ایران اظهار کرد: ما می‌توانیم در همه زمینه‌ها و شاخص‌های آموزش عالی به اقلیم کردستان عراق کمک کنیم و در زمینه‌های مختلف از جمله اعطای بورسیه، ایجاد کرسی زبان فارسی، اعزام استادان در علوم مختلف برای تدریس در دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق و همچنین انجام تحقیقات علمی و فناوری مشترک و تاسیس شعبه‌های دانشگاه‌های ایران در این اقلیم آماده همکاری هستیم.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در زمینه تحقیقات و تولید محصولات، هم‌اکنون 38 پارک علم و فناوری در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری فعالیت گسترده‌ای دارند و اصلی‌ترین کارشان ایده پروری، تولید محصول و حتی صادرات محصولات تولید شده به سایر کشورهاست که استفاده از تجربیات و نحوه کار این مراکز می‌تواند نتایج خوبی برای بخش آموزش عالی اقلیم کردستان عراق به همراه داشته باشد.

دکتر فرهادی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد با تشکیل کمیته‌ای مشترک، همکاری‌های دوجانبه از همین امسال به صورت عملی پیگیری شود و انجام پذیرد.

دکتر یوسف گوران، وزیر آموزش عالی و پژوهش‌های علمی اقلیم کردستان عراق با اشاره به پیوندها و مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و عراق گفت: بعد از تاسیس اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های زیادی داشته‌ایم و در بحث مباحث علمی نیز بسیار علاقه‌مند هستیم از امکانات و تجربیات ارزنده دانشگاه‌های ایران در جهت ارتقای آموزش عالی اقلیم کردستان عراق استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران در سالیان اخیر گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، همگان شاهد پیشرفت‌های شگرف علمی ایران در سال‌های اخیر بودیم و می‌توانیم با به کارگیری و استفاده از این تجربیات به خصوص در زمینه‌های مهندسی و تکنولوژیکی در جهت توسعه آموزش عالی در اقلیم کردستان عراق فعالیت کنیم.

همچنین در این دیدار دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به سفر اخیر خود به اقلیم کردستان عراق و ارائه گزارشی از این سفر، نحوه همکاری دانشگاه‌های ایران با اقلیم کردستان عراق را در شش محور عنوان کرد و گفت: در محور دانشجویی و اعزام استادان و دانشجویان عراقی به ایران مقرر شده که 25 درصد دانشجویان به صورت بورسیه در دانشگاه‌های ایران تحصیل کنند.

دکتر سالارآملی همچنین از انجام فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی اقلیم کردستان عراق در مراکز آموزش عالی و پژوهشی ایران به عنوان دومین محور همکاری آکادمیک یاد کرد و گفت: جهت ایجاد کرسی زبان فارسی در اقلیم کردستان عراق، دو استاد زبان فارسی به مراکز آموزش عالی اربیل و سلیمانیه اعزام می‌شوند که مسؤولیت این کار به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.

وی در ادامه از آمادگی دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، پیام نور و فنی وحرفه‌ای برای تاسیس شعبه در اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: همچنین برای تاسیس دانشکده مهندسی در دانشگاه سلیمانیه که قرار است توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شود، منتظر ارائه مکانی مناسب از طرف دانشگاه سلیمانیه هستیم تا کارهای لازم در این خصوص صورت گیرد.

دکتر سالار آملی در پایان گفت: در زمینه همکاری در بخش علوم پزشکی نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران آمادگی خود را برای جذب دانشجو از اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، در این دیدار رؤسای دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی‌وحرفه‌ای، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، کردستان، الزهرا (س)، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس سازمان امور دانشجویان، معاون آموزشی وزارت علوم، مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های اقلیم کردستان عراق نیز حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا